maandag 1 juni 2009

Wie kent Harry Lubse nog?

Mijn laatste mailcontact met Paul Sebes, bij wie ik de cursus 'literair debuteren' volgde, is al weer enige tijd geleden, dus ga ik straks een mailtje sturen dat het manuscript eraan komt, maar dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben met het eindresultaat. Gelul uiteraard, maar schrijver worden houdt in dat je jezelf goed moet verkopen. 'Veel lezen' zei Paul Sebes tijdens de cursus 'literair debuteren'. Mooi zo, vandaag gaan we naar het strand en ik besluit 'Mijn haar is lang' van Herman Brusselmans mee te nemen.
'Het beetje kennis dat je hebt moet je natuurlijk rondstrooien in je romans, anders kun je beter helemaal geen schrijver zijn.' lees ik op pagina 166. De gouden tip! Bedankt Herman.
Snel maak ik een lijstje met wat ik allemaal weet. Het is meer dan ik dacht. Ik ga het allemaal in het manuscript gooien en men zal mij de meest erudiete schrijver sinds Brusselmans noemen. Hier is mijn lijstje met dingen die ik weet die niet veel andere mensen weten:

- Harry Lubse speelde een glansrol in de met 3-0 gewonnen kwartfinale van de Europacup 1 van PSV tegen Hajduk Split, 17 maart 1976 (mijn eerste stadionbezoek, ik zie nu pas dat mijn Opa hier Euro 9,09 aan uitgegeven heeft)
- De Tour de France is tot op heden 1761 keer door een dorp gereden waarvan de naam met St. Jean begint
- In 1732 telde Lisse 229 huizen en een molen

Het begin is er. Nu snel deze voor lezers hoogst interessante informatie in manuscriptvorm verpakken en mijn ticket voor het boekenbal kan besteld. Hoe ga ik dat aanpakken? Wellicht heeft die malle Brusselmans nog een tip. Ik surf naar bol.com om nog een boek van hem te bestellen, of misschien maar direct alles wat hij ooit geschreven heeft. Bol.com is langzaam, de pagina loopt binnen als uitgedroogde honing (hoe vindt u die vergelijking? knap he? Dat lees je dus nergens anders) en ik ontdek waarom. 'Mijn haar is lang' is Brusselmans' vijftigste werk. Mijn overmoed maakt plaats voor nederigheid, vijftig boeken en nog niet uitgeschreven.

Ik stuur mijn mailtje aan Sebes. In telegramstijl, hij weet dat ik mijn onvolprezen volzinnen voor betere doeleinden bewaar. De tekst: Writers Block. Vertraging. PSV-St.Jean-Lisse connectie moet verder uitgewerkt. Zie werk Brusselmans. Verder alles ok.

Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten