dinsdag 23 juni 2009

Hoeveel tijd...


13.28 uur
Waar haal je de tijd vandaan? Ok, een blog over een blog, want deze vraag, gesteld door part-time blogvolger M. vind ik relevant. Het leuke van een blog is dat je zelf onderwerpen bepaalt, zelf bepaalt welke reacties je geeft, het is helemaal je eigen ding en het werkt supersnel. Inderdaad, one-click-publishing. Je doet het allemaal zelf, je hoeft op niemand te wachten.

Waar haal ik de tijd vandaan? De tijd die het duurt om dit bericht voor te lezen is een minuut of anderhalf. De tijd die het duurt om dit te schrijven ongeveer het dubbele, als je tenminste net als ik, na jarenlang ijverig kantoorwerk, over een geolied tweevingerig typsysteem beschikt. De enige letter die ik nooit blindelings vind is de letter Q. Die zit links bovenaan je toetsenbord, vandaar de naam QWERTY. Ik vermijd daarom de letter Q in mijn stukjes, was het u al opgevallen?

Voor het schrijfproces komt nog het denkproces. Inspiratie zo u wilt. Het vreemde van schriftelijke communicatie is dat mensen dat denkproces opeens erg precies en heel erg goed willen doen. Veel intelligente mensen, luchtige causeurs aan de bar, krimpen ineen als ze gevraagd wordt om hun gedachten op papier te zetten. Waarom? Waarom niet direct dat wat je verzint via je twee vingers opschrijven? Het antwoord: de confrontatie is veel harder. Wat in de lucht verdwijnt als je praat blijft voor de eeuwigheid als je het eenmaal hebt opgeschreven. En daar zit hem de crux. Een stomme opmerking in de lucht levert gelag op, op papier een frons. Of een literaire prijs als je het goed doet.

Dus, samenvattend, hoeveel tijd je ermee kwijt bent hangt af van
1 - de zuiverheid van je gedachten
2 - je typsnelheid

Als je zoals ik maar wat weglult en het mag nergens op slaan, ja dan kan het snel gaan.

13.33 uur
typfouten weghalen, drie keer nalezen, zin weg, zin veranderen, goedkeuren,
13.38 uur
plaatje zoeken, uploaden, KLIK, Klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten