donderdag 11 juni 2009

Weledelzeergeleerde heer Dr. Cobben

Mijn broer heeft me ingehaald en een boek geschreven, een promotiewerk zelfs, ik snap het voorwoord en haak daarna snel af. Latijnse termen en chi-kwadraat toetsen, u kent het wel, niet om door te komen zo'n boek. Ik ken mijn broer nog uit de tijd dat hij een klein mannetje was met een grote bek. Nu is hij een grote man geworden met een klein bekkie. 35% (vijfendertig procent!) van de blindedarmen wordt voor niets uit uw lijf gesloopt als u zich met bepaalde pijnklachten bij uw dokter meldt. De snijgrage chirurg haalt uw blindedarm eruit, omdat hij het niet voor elkaar krijgt om u ofwel even radio-actief te bestralen en dat op foto vast te leggen ofwel geluidsgolven te laten weerkaatsen en weer op te vangen op beeld ofwel om u even in een tunnel te leggen en u magnetisch te laden en en daar dan even naar te kijken. Terwijl dat voor een Dr. in de radiologie eenvoudige klusjes zijn. Fluitjes van een cent zogezegd. Nou ja, niet helemaal een cent, mijn broer moet daar een paar seconden naar kijken dus dat is al gauw honderd euro. Mijn broer wil een nieuwe zeilboot en platinum golfclubs, vandaar.

Stel, hypothetisch gesproken, dat mijn broer en ik vroeger onze zinnen waren begonnen met: 'gewaardeerde broer, bedankt voor deze opmerking/vraag/kritische kanttekening', dan zouden ons beider levens anders zijn verlopen. Want een grote bek had hij vroeger, maar daar was gisteren tijdens de verdediging van zijn proefschrift weinig van over.
Zou ik vastgelegd hebben dat 35% van de blindedarmen voor niets verwijderd worden dan zou ik daar meer werk van maken. Rekent u eens even mee. Een op de 15 mensen krijgt ooit een blindedarmontsteking en een blindedarm is gemiddeld tien centimeter lang. (bron: gezondheidsplein.nl. Hoe vindt u dat, een bronvermelding? Ik lijk wel een wetenschapper). Snel rekenend wordt er in Nederland 500 meter blindedarm per jaar voor niets verwijderd. Voor de chirurgen onder ons: dat is een behoorlijke par 5.
Kijk dat schrijft mijn broer dus nergens, dat van die par 5. Dan was het tenminste voor de neutrale, niet medisch geschoolde lezer ook een beetje leuk leeswerk geweest en was er nog meer publiciteit gekomen. Wat is NRC en BNR als je ook op CNN had kunnen komen? Wat zijn 1400 google hits als het er ook 14 miljoen hadden kunnen zijn? Maar nee, mijn broer nuanceert erop los, de mitsen en de maren vlogen de hooggeleerde heren om de oren en hij is de redelijkheid zelve, zijn grote bek is voorgoed verdwenen.
Maakt niet uit, het was een gezellig feestje.

6 opmerkingen:

  1. Chiel; over gez. feestjes gesproken, ik was gisterr op Meul. tuinfeest (ik typ kort want Magnus op schoot), kwmam daar jouw held Paul Sebes tegen, sprak hem aan maar hij was al weg voordat ik de woorden Michiel Cobben kon laten vallen. Is hij nog van enig nut voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Michiel, De Druiven Zijn Zuur.
    I rest my case.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Birgit, zure druiven worden met de tijd zoeter.

    Viktor, Paul Sebes mijn held noemen gaat te ver, ik waardeer hem zeker. Ik mail hem nu af en toe waar ik sta. Magnus laat je korter typen, maar ook met typfouten. Alles goed met hem?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over Magnus geen kwaad woord. Anne probeert hem te laten boeren. Ga er maar aan staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad de verdediging was lastig, dat kwam door het alledaagse onderwerp. Ik wens jou ook succes met de verdediging van je roman bij Pauw en Witteman betreffende de nutteloze passage, waarin je wilde en ruwe sex beschrijft die de hoofdpersoon (autobiografisch?) heeft met de buurvrouw. Was dat alleen voor de verkoopcijfers?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Dr. L.
    In tegenstelling tot proefschriften kent men in de literatuur niet zoiets als 'nutteloze passages'. Alle scenes dienen verkoopcijfers en het plezier van de schrijver. Oh ja en die van de lezer.
    Ing. M.

    BeantwoordenVerwijderen