dinsdag 2 juni 2009

Tuinmeubels - een list

'S. en R. hebben precies zo'n tuinsetje' moppert mijn vrouw in het tuincentrum.

Het verbaast me niets, we staan in een van de grootste tuincentra van het Gooi, tweede fucking pinksterdag geopend, dus weer geen rust vandaag. Er staan hier vijf verschillende modellen uitgestald, dus de kans is groot dat een van je buren of kennissen dezelfde rommel in zijn auto laadt. Het lijkt me juist een aanbeveling, mensen die zich er net als jij in verdiept hebben maken dezelfde keuze, dan moet het dus goed zijn. En het is nou ook niet zo dat we volgende week naar een bruiloft gaan waar S. en R. ook heengaan en dat we daar met tuinsetjes verwacht worden. En dat we op de drempel, nadat we onze jassen bij de garderobe hebben afgegeven, erachter komen dat S. en R. exact hetzelfde tuinsetje hebben aangetrokken.

'maar ja, het is wel degelijk' zeg ik. Ik kan me wel voor mijn kop slaan, of eigenlijk niet want in mijn handen draag ik twee boodschappentassen met eenjaarsplantjes en tuinaarde. Degelijk, dat zeg je over een nieuwe grasmaaier of bestekla, niet over een nieuw tuinsetje. De kansen dat ik hier over vijf minuten weg ben en weer aan mijn manuscript verder kan werken zijn zojuist met 75% geslonken.

'zie je wel, degelijk, vind ik dus ook, ik heb gehoord dat er in Utrecht een winkel is met veel meer keus' zegt A. Dit dreigt verkeerd te gaan, slechts een list kan mij nog redden.

'Ik bedoel dat dit tuinsetje een juweel is, fraai vormgegeven, Italiaans bijna, moderne kleuren en het past exact in onze tuin, Maatwerk gewoon. En bij dat alles is het ook nog eens degelijk, dat bedoel ik eigenlijk. Kijk en dan nemen we deze kussens erbij'. Willekeurig pak ik een paar kussens van een grote hoop en leg ze op het tuinsetje. Gered door de gong, mijn list werkt en die verkoopcursus van jaren terug betaalt zich ook eindelijk uit.
'Als we het gelijk mee kunnen nemen, zullen we dan vanavond Barbecueen?' vraagt A.
'Leuk, gezellig, zullen we S. en R. vragen of ze mee-eten?' antwoord ik.

Bovenstaand stukje is een antwoord op iemands vraag waar ik de tijd vandaan haal om elke dag een stukje te schrijven. Snel winkelen, dat helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten