vrijdag 22 mei 2009

Wat vinden we van ik?

Lees het volgende...

‘Hij doet het niet’ zei ik.
De conciërge zette zijn wijsvinger op de krant, draaide zijn hoofd in mijn richting en vroeg ‘Hoezo, hij doet het niet?’.
‘Er komt geen koffie uit’ zei ik ‘zijn er nog meer dingen die een koffie-automaat niet zou kunnen doen?’
‘Vreemd’ zei de conciërge. Hij pakte een potlood, zette een streep onder het woord waar hij zijn wijsvinger op had geplant en stond op. ‘Afgang Ajax, titel verspeeld!’ stond er in grote letters boven het artikel dat hij las. Met een sleuteltje opende hij een kastje waar hij een ander sleuteltje uithaalde en liep naar me toe. Ik deed een stapje achteruit zodat de bierlucht die om me heen hing niet te veel op zou vallen.
De conciërge deed de deur van de koffie-automaat open, controleerde of er nog bekertjes in zaten en vroeg ‘Welke heb jij?’.
‘Nummer 27, dubbele espresso met extra suiker’ antwoordde ik.
‘Oh ja, dat was jij, dat is al de tweede keer deze maand’ antwoordde de conciërge. ‘Wat doe jij met die automaat? Stop je er wel geld in?’
Het plastic bekertje stond heel even schuin tegen het glimmende opvangrandje en ging recht staan toen er stomend hete koffie in dreutelde.
‘Geen idee’ zei ik. ‘Ellende hè met Ajax?’
‘En dat moet dan Minister ofzo worden?’ zei de conciërge weer. ‘Je stinkt naar de drank, je bent te beroerd om een kwartje voor de koffie mee te nemen en je houdt een kleine man zoals ik zonder enige schaamte voor de gek.’
‘Minister?’ antwoordde ik ‘Ik moet er niet aan denken. Ik ga het zakenleven in. Ik droom ervan om zoveel kwartjes te hebben dat ik ze mijn leven lang niet op kan maken. Misschien koop ik dan wel een koffiebranderij. Als ik mijn eigen skybox bij Ajax heb, nodig ik je een keer uit. Tenzij je zo humeurig blijft kijken want in mijn box moet wel gelachen worden’.
‘Het is goed met jou’ zei de conciërge ‘de volgende keer trap ik er niet meer in’
‘Hoeft ook niet’ zei ik. ‘Nog even en je bent van me verlost. Volgende week haal ik mijn propedeuse. De groeten’

... en vertel me wat je van de 'ik' vind, drie steekwoorden graag.

Onder de inzenders wordt een snoepzakje verloot.

5 opmerkingen:

  1. KRENT - ELITAIR - SCHAAMTELOOS
    1. want een zakje snoep is wel erg karig.
    2. wat is er mis met een gewone cappuccino of latte ?
    3. Whatever happened to FC Eindhoven ?

    Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel oud, want een kwartje bestaat volgens mij al een tijdje niet meer.
    De conciërge is veel leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, het speelt in 1985 en die ik is niet mij, maar een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1. jonge man (22)
    2. doelloos (bier lucht en hij zit daar maar)
    3. sosiaal en een leuk persoon

    BeantwoordenVerwijderen