vrijdag 1 mei 2009

Het kastje had er even geen zin meer in.

Vandaag belde ik met de helpdesk van Orange pwen effer (.fr mag ook). We hebben een boom laten hakken in de tuin en een kastje met een draad hing in het luchtledige, waar het eerst aan de gehakte boom had vastgezeten. Ik had een beetje medelijden met dat kastje, jarenlang zit je in een boom, ben je zelfs tegen de stam aangeschroefd en dan komen er mensen, buitenlanders zelfs, en die besluiten je steun en toeverlaat om te laten hakken omdat het uitzicht dan verbetert, of omdat de takken de verf van het huis bedreigen of om wat voor stomme reden dan ook. Ik zou daar zelf als kastje ook flink van balen en zeker als ze je dan gewoon laten wapperen in de wind. U moet zich voorstellen dat dat kastje als enige functie heeft het doorzetten van electrische signaaltjes van buiten het huis, om precies te zijn vanaf een paal die naast het huis staat, naar binnen, meer precies het aansluitpunt van de telefoon en de ADSL aansluiting en vice versa. Dan voel je je al behoorlijk functieloos, nutteloos en waardeloos, stel ik me zo voor. En daar komt nog bij dat hier eens in de maand, meestal als wij er zijn, de tramontane waait, een koude harde wind, windrichting precies langs ons huis en langs het kastje.

En als dat allemaal nog niet erg genoeg is komt dan die verdomde etranger, met zijn zwager, jou als kastje inspecteren en zich verbazen over het feit dat je in de lucht hangt, los. Als ze gewoon die boom hadden laten staan was er niets aan de hand geweest, de arrogantie van die lui is stuitend. Trekken en douwen aan je draden en stomme vragen stellen als 'wat zou het voor kastje zijn?'. Ik begrijp mijn kastje volledig dat hij er de brui aan heeft gegeven.

Nu een vraagje voor u: Hoe leg je zoiets uit aan een Franse helpdeskmevrouw? Eerlijk zijn bedacht ik, gewoon opbiechten. Maar daar is heel veel Franse taal voor nodig, ik liet het bij: 'telephone, en panne, kastje kaduuk'. Maandag komt er een monteur.

3 opmerkingen:

  1. Eh, de monteur komt dus DINSDAG, entre 8 et 13H.
    Ta secrétaire.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lundi, MARDI, mercredi, jeudi, vendredi, samedi, dimanche.
    Je had toch IETSJE meer op moeten letten op het Rommert Casimir, Chiel!
    BC

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, als jij het allemaal zo goed weet: welke bijvoeglijke naamwoorden komen in het Frans voor het zelfstandig naamwoord: beau, petit, grand, jolie en wat nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen