dinsdag 26 mei 2009

Are we human? Or are we dancer?

Ik was ziek en nu ben ik beter, dus geen smoesjes meer, de sportschool in. Daar hebben ze gedurende mijn afwezigheid niet stilgezeten, terwijl ik schrijver aan het worden was en uitziekte, hebben ze de spinfietsen vervangen en er is ook een nieuwe spinningleraar, Kevin genaamd.
'Het verschil tussen mij en een pitbull is dat een pitbull geen killer is en soms loslaat' zegt hij bij aanvang van de les. Ik heb geen idee wat hij ermee bedoelt, maar het klinkt alsof ik een van de ergste sportuurtjes uit mijn carriere ga beleven.

Groot is daarom mijn verbazing als Kevin de Killer een langzaam nummer opzet. 'Are we human or are we dancer?' klinkt er, een tenor begeleid op akoestische gitaar, denk ik, want ik weet niets van muziek. Terwijl we de weerstand van de fiets steeds hoger moeten zetten vraag ik me af of het niet allebei tegelijk kan, zowel human zijn als dancer. Ikzelf ben geen van beiden, dus voor mij geldt die gezongen vraag ook al niet. Het tempo van het lied gaat omhoog, het zweet staat op mijn rug, de dopamine en andere ines die bij sporten vrijkomen stromen op volle snelheid door mijn warme lichaam. En wat is die muziek mooi. De kracht van een boodschap is de inhoud maal de perceptie van de ontvanger, herriner ik mij van een ooit gevolgd college communicatiewetenschap. Ik vraag me af of de muziek echt zo mooi is, of dat mijn geest hoog perceptief is, gezien de natuurlijk aangemaakte drugs in mijn lichaam.
'Vet cool nummer, te gek chill' roept Kevin (hij is nog geen dertig) 'ik kreeg hem gemaild van een maat van me die echt alles van ze heeft'. Hij is de enige van de groep die nog adem heeft.

Er is maar een manier om erachter te komen of dit echt mooie muziek is bedenk ik me als ik, bijna dood, van mijn fiets stap. Ik ga het in nuchtere toestand naluisteren, thuis als alle drugs uit mijn lichaam zijn verdwenen. Ik heb wel eens gehoord dat Lennon en McCartney dat ook deden, als ze af en toe niet stoned waren gingen ze hun verzinsels terugluisteren. Meestal gooiden ze de helft weg. Wordt gezegd dan hè, do not quote me please.

Thuis zoek ik het nummer op google. Het is van The Killers. Leuke naam voor een band. Klinkt alsof ze hem verzonnen hebben toen ze nog schoolband waren en in garages oefenden. Of toen ze op de spinfiets zaten bij Kevin de Killer, dat kan ook. Overigens, blijft een lekker nummer, hard zetten!! Je mag het filmpje van youtube niet overnemen, maakt niet uit, het gaat om de muziek.

2 opmerkingen:

  1. We did not use any drugs when composing! Lucy in the Sky with Dimanonds is the name of a drawing of my daughter. We were hippies with long hair in the sixties and did not do hasjiesj. Shame on you by suggesting.
    Paul McC.
    p.s. bulldog next week? bring your waterpipe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, get real Paul, sure we did and of course we didn't. So cut the crap! You always WERE a piece of cheap commercial shit anyway, so for once STAND FOR YOUR MISTAKES!! Sucker!
    John

    BeantwoordenVerwijderen