dinsdag 22 september 2009

Sea Ya - een behouden vaart

Sommige mensen denken dat het hebben van een positief banksaldo alleen maar voordelen heeft. Ooit dacht ik dat ook, nu weet ik beter. Want wat doe je met je geld? En hoe zorg je ervoor dat je het niet weer kwijtraakt? En als je eigenlijk niet weet wat je ermee moet, dan is het leven toch zinloos geworden?

Mijn vrouw heeft daar gelukkig geen last van en wist een leuke investering: een sloep. Zij heeft altijd goede ideeen, meestal over huizen of vakanties en ik deel ze, nu had ik mijn twijfels. Een sloep is een duur woord voor een roeiboot met motor, ligt het halve jaar op de kant en de rest van de tijd vrij waardeloos op een dure ligplaats, heeft onderhoud nodig en wordt steeds minder waard. Door mijn scepsis hebben we al een paar koopjes gemist, maar nu lag de sloep dan toch in Loosdrecht. We hebben hem Sea Ya gedoopt, lekker Ausralisch en Sea in plaats van See. Democratisch door mijn oudste zoon doorgedrukt die naam.

Vrijdag te waterlating, geen champagne, wel blikjes cola en witte wijn. Zaterdag de eerste tocht en zondag de tweede. Het was fantastisch. De kinderen speelden aan boord, J. vond het sturen geweldig, Loosdrecht, de rivier De Vecht en de trekgaten zo mooi dat je je afvraagt of je wel in de Randstad bent en het zonnetje liet mij wegdromen in heerlijke gedachten. Daar gaat u nog veel over horen, in mijn blog en ooit in een boek, over wat ik op die sloep allemaal bedenk. Zo bedacht ik al dat het erg leuk kan zijn om je geld ongegeneerd aan iets onverstandigs uit te geven.

Sea Ya, ik wens u een behouden vaart.

2 opmerkingen:

  1. Onder de Zwarte Vlag

    Michiel droomt graag van lang voorbije tijden,
    Ziet fregatten welbestukt op de zeven zeeën rijden,
    Ziet zichzelven - schipper slechts naast satan op zijn schip -
    Als piraat laveren tussen eiland, rif en klip.

    't Is zes glazen volle kracht
    in de derde platvoetwacht.
    't Goede schip de Duistergast
    Heeft zijn oorlam volgebrast,
    Als ter hoogt' van Carratas
    D'uitkijk roept: 'Een Spaans pinas!'

    Michiel gaat overstag.
    Dreigend rijst zijn zwarte vlag,
    Maar de Spanjaard richt zijn stukken.
    Dit, Hidalgo, zal niet lukken!
    Ook al liept gij zestien knopen,
    Michiel zal u belopen!
    Maar de Don, die 't lot braveert,
    is ten aanval gelaveerd.

    Ha! roept Michiel, die snoevert,
    Loopt zowaar de lij te loevert!
    Alle hens het spuigat uit!
    Mannen, hier lokt rijke buit!
    Nu de kortjan aan de kant,
    Steek de marlpriem in het want,
    Sla persennings om het rak,
    Schiet het topzeil in de bak,
    Vier de masten, hieuw het blok,
    Breeuw de kluiver om de fok!

    Stuur het bakboord achteruit,
    Bak het stuurboord boven 't kruit,
    Laat de schoot drie steken staan,
    Bras de giek door de bezaan!
    Gooi de koekoek op zijn plaats,
    Sjor de scheurbuik buitengaats!
    Kap de boegspriet! Recht zo, recht!
    Stort nu olie op de plecht!

    Stuurman, waarom alle donders,
    Hijs je niet de zevenponders?!...
    Laad de valreep met graveel,
    Geef de Spanjaard nu zijn deel,
    Kreng de lijken om de staag!
    Vuur!... Vuur!... Vuur!... De volle laag!

    Ha! Zijn kielzog is geraakt!
    Nu zijn diepgang nog gekraakt!
    Raak!... Beloopt hem! Entert! Entert!
    Voor de lafaard ons ontkentert!
    Geen pardon en geen kwartier,
    breng ze allen levend hier!
    Daar begint hij bij te draaien!
    Werp ze toch maar voor de haaien.

    Bron: L. Huizinga uit de Adriaan en Olivier reeks

    Groet JPUK aka Captain Jack Sparrow!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Viert de masten? Dat lijkt me een slecht idee in een mooi gedicht.
    p.s. des zondags varen wij.

    BeantwoordenVerwijderen