maandag 7 september 2009

Oppassen met die neefjes van 12

Oppassen dus met die neefjes van 12. Ik ben gewend er wat op los te kletsen. Als het nergens op slaat, wat meestal het geval is, word ik onderbroken door een slimmer iemand die me dan terecht wijst met betere feitenkennis of met een betere redenering of met beiden. Behalve in de besloten familiekring. Dat erop los kletsen is namenlijk een familietrekje, wij kletsen erop los dat het een lieve lust is en genieten ervan als iemand (meestal ik) een discussie op punten kan winnen. De kouwe kant neemt ons dat wel eens kwalijk, maar dat is een vergissing. U kunt onze familie niet verwijten dat we erop los kletsen, evenmin kunt u ons verwijten dat we bloedgroep B-negatief hebben, galstenen bij ons vaak voorkomen of dat we geen aanleg voor sport bezitten. Neefje J weet dit allemaal nog niet. Wel is het familie van me en kletsen kan hij. Als hij zijn best gaat doen op het Gymnasium wordt het nog een hele toer om hem wat betreft erop los kletsen achter me te laten.

Ik betoog zaterdagavond na de BBQ dat ik uit 'convenience' in reincarnatie geloof. Zo'n Engelse term doet het altijd goed, maar niet bij neefje J.
'Wa is da?' vraagt hij. Hij spreekt Brabants en geen Engels.
'Het betekent' leg ik uit 'dat het mij goed uitkomt om in reincarnatie te geloven. De meeste mensen hebben een geloof dat hun goed uitkomt. Als je hele familie katholiek is en je klasgenootjes ook, dan laat je je dopen, lekker makkelijk. Maar nu mijn convenience. Ik geloof dat het leven een aaneenschakeling is van keuzes, maar ik loop vast. Waarom lukt iets bij de een wel en bij de ander niet? Waarom kan ik er niet voor kiezen voetballer te worden? Daarom geloof ik in reincarnatie, mijn ziel heeft voor dit lichaam gekozen en daarom is het feit dat ik nooit bij PSV zal voetballen een gevolg van mijn eigen keuze. Zo kan ik blijven geloven dat alles een keuze is, lekker makkelijk'
'Wat een geklets' zegt neefje J. 'want wie bepaalt uiteindelijk de keuzes van je ziel? Al die reincarnaties geleden is die ziel toch ook ergens begonnen? Die ziel is dan toch door een ander gemaakt?'
Ik had gehoopt in mijn familie eindelijk eens de status van opperkletser te claimen, maar met de nieuwe generatie die er aankomt ben ik er opeens niet gerust op.

4 opmerkingen:

  1. De rol van Opperkletser is voor no 6, al sinds lange tijd. De rol van het altijd beter weten heb jij inderdaad van pa overgenomen, dat dan weer wel. En de discussie die jij wint, heb ik nog niet meegemaakt trouwens. En de liefste, dat ben IK IK IK!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat van die 'gemaakte' zielen had ik niet opgepikt. Hoog tijd voor een uurtje indoctrinatie vanavond, want hiermee zou hij het bestaan van een opperwezen accepteren. Want hoewel ik mijn kinderen volledig vrijlaat in hun geloof, zijn er wel grenzen en die beginnen bij het geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Birgit: Voor deze ene keer geef ik je gelijk
    Margriet: Bereid je vast voor op de vraag: waar komt je ziel dan vandaan? 'Ik weet niet' pikt jouw zoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben inderdaad de afgelopen 38 jaar nog geen weldenkend, luisterend persoon tegengekomen die mijn kort uiteengezette door heldere en puntige argumenten omkleedde betogen in redelijkheid kan ontkrachten. Jammer dat mijn familie tot andere categorieën behoort!

    BeantwoordenVerwijderen