maandag 14 september 2009

Geert Wilders is net ...


Als Geert Wilders naar Obama luistert moet hij aan Chamberlain denken. Aan wie doet Geert Wilders mij denken? Eerst dacht ik dat het mijn leraar godsdienst was van de middelbare school. Y., mijn kameraadje van destijds, had een grapje uitgehaald met de Grote Godstienstige Kalender die voor in de klas stond. De dominee, ironisch genoeg Dominee de Pater geheten, was een oecomenisch docerend man met het hart op de juiste plek. Dit vertel ik er even bij om de daad van Y. in het juiste perspectief te plaatsen, maar dat had u al door, dit is immers een blog van een amateur-schrijver.

Op 8 december stond er op deze allesomvattende kalender: Maria onbevlekt ontvangen (RK). Dat RK ten teken dat het een Rooms Katholiek feest was. Zo stond er bij andere feestdagen Ned.Herv. ofzo. Y. pakte zijn pen en schreef bij 9 december: Maria bevlekt teruggestuurd (YJ). Wij vonden dit allemaal erg grappig en ook dapper dat Y zijn initialen eerlijk vermeld had. Hij zei dat de conrector waar hij op het matje moest komen ook had gelachen, maar daar was ik niet bij, dus neem dat met een korreltje zout.

Dominee de Pater moest niet lachen. 'Hebben jullie dan nergens meer respect voor?' riep hij vertwijfeld met een snik in zijn stem. Hij werd boser en boser en leek steeds meer op Wilders. Hij begon steeds harder te schelden. Het lag aan de verderfelijke invloed van de TV, het lag aan de welvaart van Nederland, het lag aan van alles en opeens was hij tegen alles. Hij was boos. Gelukkig maar voor een dag. De dag erna leek hij weer op zichzelf, oef. De inkt was gelukkig afwasbaar.

Geert Wilders blijft boos - wat moet die man een rotleven hebben - en daarom lijkt hij niet op Dominee de Pater. Nu hij Obama met Chamberlain vergelijkt en met zijn flauwekul de internationale politieke arena betreedt, nu weet ik opeens met wie Wilders zelf te vergelijken is. Met de wethouder van Juinen. Weet u nog, het typetje van Kees van Kooten die maar steeds in beeld wilde komen. Kijk nog maar eens. Wilders ruikt de publiciteit en hoopt nu vanuit zijn stille huiskamer ergens in een bunker dat CNN belt en hij in beeld mag. Ik hoop het, een goede journalist van internationaal kaliber zorgt er wel een keer voor dat hij een echte uitglijder maakt. Zijn hart zit namenlijk fout en dat is het verschil tussen hem en dominee de Pater.

4 opmerkingen:

  1. Als lid van de familieorganisatie Pater, ken ik natuurlijk een aantal mensen met de familienaam Pater, De Pater en Paters.
    Aardig in deze is wellicht te weten dat wij zowel dominee Pater, dominee De Pater, een broeder De Pater, pater Pater en pater De Pater onder onze leden hebben.
    Overigens, doopgetuige bij mijn zoon was mevrouw Bisschop.
    Bram Pater,
    www.fam-org-pater.nl
    www.brampater.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste heer Pater,
    blij dat ik een stukje aan de geschiedsschrijving van uw familie heb mogen toevoegen. Uiteraard mag u het, zoals u in uw mail vroeg, plaatsen waar u wilt. En mocht u de dominee spreken, biedt hem namens onze hele klas een goed glas aan! Proost.
    Michiel Cobben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bozer. Boser is comparitief van Wouter en alleen daarom al inhoudsloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thijs, bedankt. Geen zorgen, Wouter Bos is volgende week aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen