donderdag 24 september 2009

Gymnasiast - fantast - what's the difference?


Er bereikte mij een electronische brief met de uitnodiging Latijnse lessen te volgen aan het Gemeentelijk Gymnasium in mijn woonplaats Hilversum. Sinds ik Pieter Bas van Godfried Bomans las ben ik al jaloers op alle gymnasiasten en blijkbaar weet iemand dat. Heb ik er ooit over geblogd? Ik blader even terug in mijn blog, nee. Al peinzend naar de oorsprong van deze uitnodiging valt opeens de aanhef op: aan alle ouders van alle gymnasiasten uit het eerste jaar. Aha, nu wordt het duidelijk. 'Om uw zoon of dochter te helpen of om nader kennis te maken met dit springlevende vak' staat erbij. Deze aansporing heb ik niet nodig.

Ik blader door de website van het Gemeentelijk Gymnasium en lees dat Kluun niet op de boekenlijst mag en Saskia Noort ook niet. Mijn twee favoriete schrijvers worden genadeloos afgeserveerd door de Primus Inter Pares van de sectie Nederlands, wiens hersencellen gaan stilstaan als hij Saskia Noort leest. Aan wat voor vreemde neurologische aandoening leidt deze man? En daar vertrouw ik mijn kinderen aan toe? Hoog tijd dat ik polshoogte ga nemen, de eerste les is volgende week al.

Met mijn gesigneerde Kluun exemplaar in mijn tas en mijn Saskia Noort button op mijn revers ga ik meedoen aan die lessen. Ik vul het formulier in en stuur het op. Alea Iacta Est. Of was het Iactum Est?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten