maandag 28 september 2009

Gedachten op een sloep, schat


Ik had al aangekondigd dat de aanschaf van de sloep de beste investering is geweest die ik in mijn korte, vooralsnog moeizaam verlopende schrijverscarriere heb gepleegd. Ik kan daar na afgelopen zondag aan toevoegen dat het de állerbeste investering is geweest. Een uurtje varen met een sloep door de Gooische wateren levert verhalen op waar Simon Carmiggelt 25 kilometer Amsterdamse binnenstad voor door had moeten banjeren.

Zo lag ik gistermiddag voor de Raaisluis te wachten. In de Telegraaf (incognito gekocht bij de benzinepomp) las ik dat Mark Rutte donderdagavond gezegd zou hebben dat Balkenende geen kapitein was maar de dirigent van een orkestje. Dat klopt niet, Rutte zei dat Nederland op een ijsberg was gelopen en dat Balkenende niet de kapitein van de Titanic was, maar de man die het orkestje dirigeerde. Dit voor de geschiedsschrijving. Eigenlijk maar goed voor Mark dat hij verkeerd geciteerd werd, want feitelijk was de bijdrage van die dirigent waardevoller dan die van de kapitein. Het schip zonk toch? Volgens mij deden ze zelfs verzoeknummers. Wat heeft u liever op zo'n moment: een kapitein die in paniek zinloos aan wat hendels staat te rukken, of een dirigent met strijkje die er nog eens een Weense Wals uitgooit? Welke nummer zou ik aanvragen als de Noorderlijke IJszee me nog een minuut gaf? Ik denk de herkenningstune van de Muppets show.

Ik lag daar dus wat te liggen en te lezen en te dromen in die boot, komt er een echtpaar aan in een mooie houten sloep. Man is de kapitein, dat zie je aan zijn pet en de trotse blik in zijn ogen die uitstraalt dat hij die boot eigenhandig gelakt heeft die winter en wee je gebeente als je er een kras op maakt. Een strijkorkestje had deze kapitein niet bij zich, wel een vrouw die vermoedelijk zelf strijkt. En toen hoorde ik plotseling een paar zinnen die het woord schat een nieuwe betekenis gaven. Luistert u even mee naar de conversatie op dat bootje.

'Stuurboord is links schat, dus dat landvast moet links'
'Dat weet ik schat, maar je zei bakboord'
'Nee schat. Ik zei bakboord afhouden, en landvast aan stuurboord schat'
'Nee schat, dat zei je niet schat'
'Jawel schat, dat zei ik wel'
enzovoort...

Het was een heerlijk middagje, vol met ontdekkingen. Ik organiseer vanaf volgend weekend middagjes getiteld 'varen met een amateurschrijver rond Loosdrecht' Je mag gratis mee schat, als je de catering verzorgt. Het strijkje reist mee in de draagbare radio en geen zorgen, mijn boot is onzinkbaar!

3 opmerkingen:

  1. EN stuurboord is dus RECHTS. Sorry, ik kan het even niet laten, schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja lieverd, dus voor de kijker links. Hoe vaak moet ik het eigenlijk uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee SCHATJE, want het heeft niets met kijker te maken LIEFJE, maar met de kant die jouw schuitje op vaart POEPERDJE VAN ME.

    BeantwoordenVerwijderen