woensdag 1 april 2009

schrijver worden of schrijver zijn

A.S., die zich DNA verwant van M. noemt en dat waarschijnlijk ook is, schrijft me dat hij denkt dat Mulisch nooit een blog genaamd 'schrijver worden' zou beginnen. Een blog is 21-e eeuws en bovendien Mulisch werd geen schrijver, hij was het. Ok, daar gaan we weer, to be or not to be:

Even vooropgesteld: ik ben geen Neerlandicus, verbeter me gerust, maar volgens mij zit het zo: Ik word blij van het zonnetje dat nu eindelijk schijnt of ik ben blij met het zonnetje dat nu eindelijk schijnt. Het verschil zit hem in de tijd. Worden is de onvoltooide vorm van zijn of eigenlijk is zijn de toekomende vorm van worden. Worden is in deze definitie dus iets definitiefs, want zonder worden geen zijn en vice versa. 'Ik word blij' dat betekent dat je het ook echt gaat zijn. De drankjes worden verzorgd door de firma Jansen, dus er is drank. U wordt verzocht uw mobiel uit te zetten tijdens het vioolconcert. Stel u doet het toch en u verweert zich door te stellen dat er niet bij stond wanneer dat verzoek aan u gedaan zou worden. Leuke discussie, maar die verliest u. Ik word niet goed van dit getaalmuggezift, ik ben dus niet goed geworden.

Mulisch zou, volgens A.S. die een diepe kennis van Mulisch schijnt te bezitten, wat ik niet wist, ik wist alleen dat A.S. vaker moet trainen wil hij me bijhouden op de fiets, die Mulisch dus, die zou nooit zeggen dat hij schrijver wordt, hij is schrijver, altijd geweest ook. Goed punt, ik sta even met de mond vol tanden, oftewel, typ even niet automatisch door nu. Ik peins even...

... ja, daar ben ik weer. Het zit zo. Mijn blog heet schrijver worden omdat ik er dus geen seconde aan twijfel dat ik het ook ga zijn, daarmee toon ik aan over 'nergens op gebaseerde, positieve zelfevaluatie' te beschikken, volgens A.S. broodnodig om schrijver te worden en ik ben het met hem eens. Ik vind, zodra je professioneel geld met schrijven verdient ben je schrijver, tot die tijd word je schrijver. Mijn blog had misschien beter professioneelschrijverproberenteworden.blogspot.com kunnen heten. Als ik geld verdien met schrijven, dan zal ik de naam van mijn blog veranderen in schrijverzijn.blogspot.com. Hoe ga ik er geld mee verdienen? Voor geinteresseerden die willen betalen voor het lezen van mijn onzin, mijn rekeningnummer staat open voor donaties, liefst groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten