donderdag 29 april 2010

De reunie (4)


'Hoe is het met je broer?' vraagt M., destijds - en misschien wel nog steeds - de mooiste vrouw van onze middelbare school en omstreken.

Vrouwelijke blogvolgers, als u indruk wil maken op een man, of hij nou jong is, oud, dik of dun, Aziaat, Europeaan of Amerikaan, vraag dan niet hoe het met zijn broer gaat, of met zijn oom of met zijn buurman.

'Goed, heel goed' antwoord ik, zonder te vragen welke broer ze bedoelt. 'En met die schattige, knappe aardige zus van jou, die altijd zo geestig uit de hoek kon komen, hoe is het daarmee?'
'Die staat hier naast me' antwoordt ze, maar dat had ik allang gezien.

M. is gewoon te mooi. Zij en haar zus zijn H. aan het uithoren. H. was het allereerste vriendje van M, maar hij maakte het uit. Hij weet denk ik nog steeds niet waarom, maar M. wil het alsnog graag weten. Heerlijk, die reünie's.
'We waren te jong' zegt H. Tegenwoordig is hij een gewiekste zakenman, maar ik zie nu toch pareltjes zweet op zijn voorhoofd verschijnen. Dit is zwaarder dan een klant wat budget afhandig maken.
'Te jong, te oud, te ver weg, te anders, te dit of te dat.  Het is ook altijd wat met die k**mannen' (dit gesprekje was een beetje laat op de avond) verzucht M.

Ondanks haar schoonheid, of misschien wel dankzij, is M. 'al twee maanden' vrijgezel en dat is voor het eerst sinds haar middelbare school. Na enkele echtscheidingen is ze het zat.
'Wat moet ik doen?' vraagt ze aan mij. Op de achtergrond zie ik hoe G. natuurkundeleraar ten B. imiteert. Knap staaltje acteerwerk.

'Je bent te mooi' zeg ik tegen haar en ze kijkt me afwachtend aan, benieuwd naar de rest van mijn analyse. Dat ze mooi is weet ze, het was geen compliment, het was een pure vaststelling van de feiten zoals je elke analyse begint.
'Mooie vrouwen doen geen moeite.' leg ik uit. 'De mannen komen vanzelf. Jij vraagt je af waarom je relaties nooit lang duren, je had je moeten afvragen waarom ze begonnen zijn. Wat je aan komt waaien heeft geen waarde, waar je moeite voor moet doen wel.'
'pff'' zegt ze. 'zit jij in het bedrijfsleven, ben je amateurpsycholoog of kun je goed uit je nek kletsen?'
'alledrie' antwoord ik.

3 opmerkingen:

  1. "Mooie vrouwen doen geen moeite?" Wow, Michiel, diep! Heel diep!
    Oh ja, komen jullie eten as zondag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Margriet, nee. Het is precies hetzelfde en paradoxaal genoeg versterken ze elkaar ook nog. Of dat niet diep is. Zo maakt Birgit de vergissing dat gesimplificeerde voorstelleingen van zaken niet diep kunnen zijn. Echter de simpele stelling 'mooie vrouwen doen geen moeite' durf ik in al zijn diepte te verdedigen. Maar niemand die me challengt, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen