maandag 3 mei 2010

Waar ik het voor wil gebruiken

'Het ligt er maar aan waar je het voor wilt gebruiken' antwoordt de jonge, frisse verkoper.

Uitstekend antwoord. Ik voorspel dat deze verkoper ooit nog de hoogste baas van een groot Informatie & Communicatie Technologie bedrijf zal worden. Zijn antwoord klopt niet alleen, het nodigt me uit mijn wensen tot meer detail kenbaar te maken en teleijk kan ik aan geen enkel deel van zijn antwoord merken hoe hij werkelijk over me denkt. Ik had geïnformeerd naar een iphone. Ik had al een HTC van de zaak en ooit kreeg ik een Blackberry (zie 'Blackberry is de winnaar'), maar ik had dus geen iphone. De HTC vertoonde haperingen en de Blackberry, tsja, die was gratis dus wat kon die voor waarde hebben.?

Ik ben niet materialistisch ingesteld, maar op het gebied van materie vind ik dat ik me veel permitteer. Misschien is dat wel de reden dat ik niet doorbreek als schrijver. Misschien moet ik wachten tot mijn aardse bezittingen verschrompeld zijn en ik op een zolderkamertje op water en brood leef en zal dan pas mijn lot zich keren. Of misschien pas na mijn dood, zoals bij Van Gogh.

Mijn oor snijd ik niet af, want dan heb ik niks meer aan mijn i-phone. Blinkend en glimmend woont hij in mijn rechterhand. Gegrepen was ik door het hebberigheidsvirus en nu wil ik genieten van de tijdelijke bevrediging van de aanschaf. Het voelt goed, heel erg goed, zo schaamteloos ben ik om dat toe te geven.

De verkoper legt uit hoe mijn email en agenda-instellingen erin moeten gezet, waarop ik vroeg hoe ik dan verder moet. Hoe langer ik erover denk, deste beter bevalt zijn antwoord me. 'Het ligt eraan waar ik het voor wil gebruiken' Briljant, in al zijn eenvoud en waarheid. Ik denk niet dat deze jongen HEAO heeft gedaan zoals al zijn collega's, hier moet minimaal een studie filosofie achter zitten.

'Tja' antwoord ik. 'Dat is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Waar het op neerkomt is dat ik mee wil tellen. Niet met mijn eigen soort, maar met de jeugd. Dat ik een ouwe lul ben met een buikje en een kale kop, dat ik drie keer per week moet fietsen om nog een beetje fit te blijven, dat vind ik allemaal prima. Maar als ze dan zien dat ik de nieuwste i-phone heb, dat ik er dan ondanks alles toch een beetje bijhoor, daar wil ik het voor gebruiken.

De jonge verkoper kijkt me aan. Dit heeft hij niet gehad tijdens zijn verkooptraining. Dan komt er een andere klant binnen. Half 20, een week niet geschoren, leren jack, hip blond grietje in zijn kielzog. Hij ziet mijn mobiel.
'Hé gast, cool plokkie, vet man' zegt hij.

Braaf trek ik mijn creditcard.

2 opmerkingen:

  1. Tja. Ik had een commentaar van 20 regels geschreven, maar bij nader inzien toch maar gewist. Veel plezier met de i-phone, ik hou het bij de htc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van dat wissen, volgende keer gewoon publiceren, je hoeft me niet te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen