donderdag 22 april 2010

de ING JIVE

'Natuurlijk, er is de JIVE' zegt de medewerker achter de balie. 'Dat staat voor Join ING Vlot en Eenvoudig'.
Ik ben van de internetgeneratie en als ik geen goede reden heb om naar een bankkantoor te gaan om daar in een rij te wachten om dingen te doen waarvoor mijn lijfelijke aanwezigheid niet strict noodzakelijk is, dan laat ik het. Maar gisteren had ik geen keuze, ik wilde een extra rekening openen en de aanwijzing op mijn computerscherm was duidelijk: ik mocht het document thuis uitprinten, maar moest me aan een balie vervoegen met een geldig indentiteitsbewijs. Leuk dat ze er nog bijzeggen een 'geldig' identiditeitsbewijs, voor als ik op het idee zou komen om met een handgeschreven vodje op bezoek te komen.

Een vlotte jongeman die baliemedewerker, een type waarvoor de marketingmeneren op het hoofdkantoor de JIVE procedure hebben uitgevonden.
'U loopt hier binnen twee minuten naar buiten en over twee werkdagen heeft u een rekeningnummer. Dat is JIVE' verzekerde hij mij. En ik geloofde hem. Ik hoefde ook geen koffie, want twee minuten, dat houd ik zonder koffie nog wel vol. Als ik uitgejived was nam ik misschien wel een cappucino in het Grand Cafe naast de bank, zo'n goed humeur kreeg ik van het JIVEN.

Maar opeens kwam er een kink in de kabel. De blije jongeman fronste zijn wenkbrauwen en drukte heel vaak op de entertoets. 'Dit is niet JIVE' hoorde ik hem denken. Zou mijn identiteitsbewijs niet geldig zijn? Zou ik dezelfde dag nog geboeid naar Schiphol afgevoerd worden om teruggebracht te worden naar Nigeria omdat ik verward werd met een illegaal? Gelukkig hing die IJslandse aswolk nog in de lucht.
'Maar u zit in een hele andere regio' riep de blije jongen en ik zag een zweetdruppeltje op zijn bovenlip verschijnen. 'Waarom komt u hier en niet in Weesp? En o, nu zie ik het, niet alleen Weesp, u heeft ook al een rekening in Amsterdam'.
Zijn toon begon licht verwijtend te klinken. 'U heeft ook helemaal het verkeerde formulier uitgeprint' zei hij en hij zette zijn leesbril op om nog eens goed naar mijn printjes te kijken.

'Sorry' zei ik 'het spijt me. Stom van me. Zal ik een cappucino voor u halen hiernaast?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten