maandag 26 april 2010

De reünie (1)


'Getrouwd, drie kinderen, ik zit in werving- en selectie en sinds kort ook in training.'
Ik draai mijn riedeltje af aan J. een oud-klasgenoot.
Je wordt vrij efficient in het oplepelen van je sociale en maatschappelijke status, dat is een voordeel van een reunie, zoals die van afgelopen zaterdag. Een ander voordeel is dat je ontdekt dat gebouwen gevoelens vast kunnen houden, dat mensen in dertig jaar tijd niet veranderen en dat het spannend is om een arm te slaan om een meisje van vijfenveertig waarmee je lang geleden hebt gezoend. Dat laatste was de leukste ontdekking, dat de meisjes nog even leuk waren.
'Waar zijn de aan lager wal geraakte mannen, waar zijn de 150 kilo zware moekes?' had ik aan Y. eerder op de avond gevraagd.
'Die gaan niet naar reunie's' had hij geantwoord. Ik denk dat hij gelijk heeft.

'En jij?' vraag ik aan J.
'Bouwkunde in Delft en nu architect.' antwoordt hij. 'Getrouwd en twee, nou ja eigenlijk vier kinderen'

Dat je je op een reunie wat vaag uitlaat over je werk of je relatie begrijp ik, maar het aantal kinderen zal toch wel een vast gegeven zijn waar je niet over hoeft te twijfelen. Lijkt mij.

'Uh, twee of vier?' vraag ik.
'Twee van mezelf en van twee kinderen van een bevriend lesbisch stel ben ik de biologische vader. Maar ja dat is steeds zo'n lang verhaal, daar heb ik niet altijd zin in' legt J. kort en krachtig uit. 'al geef ik toe dat het wel raar klinkt zo'

In deze omgeving waar de mores is dat de meeste gesprekjes slechts een paar minuten mogen duren en je tegelijk geacht wordt een samenvatting van 30 jaar te geven begrijp ik zijn dilemma. 

'Stel dat je iemand tegenkomt met wie je langer wil praten dan zeg je dat je vier kinderen hebt, kom je een vage kennis of een oud leraar tegen, dan hou je het op twee' suggereer ik.
'Bedankt, goeje tip' zegt hij. 'jij was vroeger al zo inventief'.

Zo, koud binnen, mijn eerste compliment van de avond heb ik te pakken en het eerste amusante gesprek opent al. Er zouden er nog veel volgen en ik ga ze allemaal delen want deze hele week is het hier Lorentz Casimir Reunie blog!

3 opmerkingen:

  1. OK, leuk. Maar dan wel zo dat ik snap over wie de juicy roddels gaan hoor. Want zo'n vaag "zoenen met J", daar doen we het niet voor. Jij hebt met Truus en allevrouw gebekt daar op het Casimir.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U wordt op uw wenken bediend. morgen een leuke roddel over BC.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, BC, die haar eigen blog zo lelijk verwaarloost!

    BeantwoordenVerwijderen