dinsdag 22 december 2009

Snoermanagement



Ik heb de ideale manier gevonden om een snoer te vinden. Ik heb niet veel vaste huishoudelijke taken, maar het management van electrische snoeren is er daar zeker een van. Allereerst omdat ik degene ben die electrische apparaten aanschaft, ten tweede omdat het maar een heel eenvoudig klusje is en ik dus mijzelf ooit als vrijwilliger opgaf zodat ik een zwaarder klusje kon mijden en ten derde omdat mijn natuurlijke talenten bij dit werk goed tot zijn recht komen.

Mensen die gemakkelijk denken over het management van electrische snoeren moet u in de gaten houden. Dit zijn lichtzinnige types, die geen gevoel voor verantwoordelijkheid kennen. U kunt op deze types niet bouwen, ze komen hun afspraken zelden na en u heeft er niets aan. U herkent ze doordat er ergens in hun huis een bakje, doosje of mandje staat met daarin een wirwar van snoeren, op spaghetti-achtige wijze samengebonden. Dit soort mensen denken, 'ach, heb ik een snoertje nodig, dan graai ik in deze bak en dan lukt het altijd wel'.

Nou mooi niet dus. Ik zal u vertellen hoe ik het heb aangepakt. Ik heb alle losliggende snoeren in mijn huis een nummer gegeven en in een spreadsheet op mijn computer houd ik bij de functie en de opbergplaats. Bijvoorbeeld: snoer 1 - voeding fototoestel - doos op boekenkast. snoer 2 - oplaadsnoer mobiel - bovenste la keuken etc. etc. Wist u dat er in een gemiddeld huishouden vijftien van dit soort losse snoeren liggen? Ga maar na, een beetje apparaat kent er drie. Een voedingssnoer voor in het stopcontact, een verbiningssnoer voor met de computer of laptop en een snoer 'overigen/weet niet'. Dan tel ik nog niet het snoer voor als u het apparaat ooit meeneemt naar Canada of de VS en daar snoerdingen wilt doen. Dus 15 is nog aan de magere kant, lijkt me, maar ja, het is crisis.

Blij en tevreden met mijn snoerensysteem had ik vanmorgen een onverwacht snoer nodig. Ik wilde een filmpje oploaden naar http://www.hoeblijfikaltijdkalm.nl/. Ik raadpleegde mijn spreadsheet, maar het snoertje dat ik nodig had stond niet op de lijst. Geeft niet, ik heb ook nog een doos 'overig/nog uit te zoeken' onder het logeerbed staan. Daar zat het ook niet in.

Dus ik ging terug naar de aloude, beproefde methode van snoerzoeken. Ik liep de woonkamer in en riep zo hard als ik kon: 'Wie heeft er godverdomme aan mijn snoeren gezeten?'.

3 opmerkingen:

  1. Even wat anders: De wereldberoemde cricket player Jacques Rudolph wordt genoemd als captain van het Yorkshire County Cricket Team. Rond lunchtijd wordt de aankondiging verwacht. Wellicht mept ie dan een kalkoen uit de lucht!
    Gr uit ondergesneeuwd uk, JP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha, sinds ik over JR blog gaat het steeds beter met hem. Hij doodde de duif uit publicitair oogpunt, zoveel is nu wel duidelijk. Hij verkocht zijn ziel aan de duivel. De duivel sprak tot hem 'geef mij een duiveziel en ik maak je captain van Yorkshire'
    Hier ga ik zeker een blog over schrijven, dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas, de keus is toch op Andrew Gale gevallen. Ik denk dat Jaques nu aan 1 van je snoeren hangt...
    Gr, JPUK

    BeantwoordenVerwijderen