donderdag 3 december 2009

Ik ben nu vogelvrij

De wereld heeft mij failliet verklaard
Het is een geschenk van God en niet van de maatschappij
Het is een geschenk van God en dit is wat hij zei:
Je moet weer werken
Je moet weer zingen
Je moet weer lachen
Je moet weer spelen
Je moet weer geven
En beleven
Je moet weer stralen
De weg is vrij
De weg is open
De weg is mateloos van mij
Zonder bagage

Kan ik weer lopen
Want ik ben nu vogelvrij

Ramses Shaffy

De werelden van de zakenman en die van een artiest verschillen veel. Een zakenman is koel, weet zich te beheersen, haalt geen rare fratsen uit en gaat op tijd naar bed. Een artiest is het tegenovergestelde. Ramses Shaffy bijvoorbeeld, als hij zakenman was geweest dan was hij geheid snel failliet gegaan. Gisteravond laat (na twaalf uur!) keek ik met een sapje op de bank naar zijn documentaire. Ik zie dat hij inderdaad persoonlijk failliet is geweest en er uit blijdschap een lied over schreef. Ik dronk mijn tomatensapje, want ik had net gesport. Vindt u mij verstandig? Ik wel. Ik hoorde ook dat Ramses in de jaren zestig met een vriend naar Italie is gegaan om daar acteur te worden. Waarom Italie? Hij was met die vriend naar een film van Fellini geweest en ook naar een film van 'een of andere Duitser'. De film van Fellini vonden ze beter en dus werd het Rome. Bovendien was het daar in het algemeen beter weer dan in Berlijn.

'Of het dan geen probleem was dat hij en zijn vriend beiden geen Italiaans spraken' vroeg de interviewer. Goede vraag vond ik dat, ik nam nog een hapje van mijn low-fat cracker en schonk nog een glas tomatensap in. Het antwoord verbaasde mij. 'Nee, dat was geen probleem, want we hadden toch geen werk gevonden'. Ik verslikte me. Stel je bent zakenman en je verkoopt betonnen boten. En dan komt er iemand en die vraagt of het geen probleem is dat een boot van beton zinkt en je antwoordt: 'Nee, want ik verkoop er toch geen een'.

Om je van zakenman te transformeren tot scheppend artiest is meer nodig dan discipline en talent. Je moet er naar leven, anders denk je verkeerd. Ik moet meer als Ramses zijn. Ik trek een fles wijn open en maak A. wakker.
'Wat is er?' vraagt ze slaperig.
'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder' zing ik en ik zet de fles aan mijn mond.
'ga nou maar slapen' zegt ze 'morgen moet je weer vroeg op en van wijn krijg je maagklachten'.

3 opmerkingen:

  1. Iets heel anders: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?info=kaart2007&t=rel&zw=cs&gba_naam=Cobben&nfd_naam=Cobben&operator=eq&taal=#kaartweergave

    wist je dat er relatief 10x zoveel Cobbens in Naarden wonen dan in Hilversum en dat er relatief veel Cobbens in Wageningen en Zederik wonen ? Dat wist jij niet, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chiel: het schrijven van een boek lijkt verdraaid veel op het ontwerpen van een betonnen boot. Het verkopen van een boek lijkt, je raadt het al, op het verkopen van een papieren boot. Je ontkomt er niet aan, dat is de vuiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thijs, dat wist ik inderdaad niet, maar ik word wel heel blij van deze informatie.
    Viktor, ik begrijp niets van die vergelijking, dat ligt uiteraard aan mij.

    BeantwoordenVerwijderen