donderdag 10 december 2009

De zwarte auto.


Als ik Hilversum binnenstuur over de Diependaalselaan rijdt voor mij een zwarte auto met zwarte vlaggetjes boven de koplampen. Stapvoets volg ik hem van stoplicht naar stoplicht. Moet ik mijn pet afnemen? Ik draag geen pet. Toch heb ik het gevoel dat ik me, hoewel ik anoniem in mijn auto zit, respectvol moet gedragen. Moet ik de radio zachter zetten? Mag ik lachen om de flauwe grappen op radio Veronica? Mag ik me opwinden over de bullshit van een zelfvoldane bankier op BNR Nieuwsradio. (In tegenstelling tot onze concurrenten beloven wij geen rendement, wij leveren het ... braak...). Ik heb een beetje last van wat ik noem, plaatsvervangend verdriet. In de auto ligt een kist. Is hij gevuld? Of gaan ze iemand halen? Ik weet het niet, maar ergens in Hilversum is iemand doodgegaan. Dat is niet raar, Hilversum flirt al jaren met de 100.000 inwoners grens en als iedereen zo fokt zoals bij ons in de buurt, moeten er ook mensen afvallen. Natuurlijk verloop, inderdaad, anders hadden we die grens allang beslecht.

Ik denk aan de doden die ik gekend heb. De begrafenissen. De meest indrukwekkende was die van U. die nog geen dertig jaar is geworden. U. was zo lang als ik haar kende op zoek naar de ware Jacob. Ze was uitbundig, danste op tafels in kroegen en huilde al als Bambi op TV kwam. Ze leefde nogal intens, gehaast en heftig. Misschien dat ze daarom haar veiligheidsgordel niet omhad toen ze met 80 per uur de berm inreed na een te korte nachtrust bij haar nieuwste vlam.

Vrolijk wordt je er niet van, achter zo'n kraaienkar aansturen. Gelukkig slaat hij al snel rechtsaf, richting Zorgvlied, waar B. ligt, ook al te jong gestorven en die een schattige tweeling achterliet, hoe zou het nu met die jongens zijn?

Kunnen ze die auto's niet gewoon een beetje buiten beeld houden als ik in de buurt ben?

2 opmerkingen:

  1. Als ie gevuld was, reden er waarsch. een paar autootjes achteraan. Ken je iemand die recentelijk is komen te overlijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, geen volgauto's, dus hij zal leeg geweest zijn. Ik snap dat die auto's ook gewoon leeg kunnen rondrijden, maar ik pleit ervoor dat ze dan een andere kleur moeten aannemen tijdelijk. Als je tegen Minaretten in het straatbeeld kan stemmen, dan mag dit ook.

    Geen recente sterfgevallen in mijn omgeving, misschien is dat het juist waarom ik er niet tegen kan.

    BeantwoordenVerwijderen