dinsdag 15 december 2009

Dat ik dat niet eerder doorhad

'Wat gebeurde er dan vijf jaar geleden?' - de vraag is van iemand uit de categorie 'goede relaties'.

Ik verdeel de mensen die niet tot mijn familie maar wel tot mijn intieme kring behoren in enkele categorieen. Dat doe ik met een beproefde formule. Ik neem frequentie van het contact (f) maal diepgang van de conversaties (d) maal een factor X. Die factor X gebruik ik om ongewenste resultaten te vermijden. Neem bijvoorbeeld de postbode. Die kom ik vier keer per jaar tegen en we voeren dan een oppervlakkig gesprekje. ('Mogge postbode' - Mogge m'neer, dit is 0,05 van de te behalen maximale diepgang). Invullen van de formule levert dan f  * d  = 4 * 0,05 = 0,2.

Met deze score van 0,2 valt de postbode in de categorie zeer vage bekenden. Die krijgen van mij niet eens een kerstkaart. Voor wat betreft de postbode klopt dat prima en gebruik ik de correctiefactor X niet. Soms kom ik te hoog of te laag uit en dan is het wel handig.

De persoon die aan mij vroeg wat er dan vijf jaar geleden gebeurde viel vóór correctie met de factor X in de categorie 'redelijk goede vrienden' maar door mijn geheime berekening was hij teruggevallen tot een 'goede relatie'. Ik had hem net uitgelegd uit dat een goede gezondheid voor mij niet meer vanzelf was sinds een jaar of vijf. Ik moet sinds een jaar of vijf letten op voeding en alcohol, sporten om me fit te voelen en mijn gemoed? Ach, leest u mijn blog maar. En inderdaad, allemaal sinds een jaar of vijf....

Ik dacht er een paar seconden over na en opeens realiseerde ik me: vijf jaar geleden ben ik gesteriliseerd. Vijf jaar geleden heeft een gewetenloze uroloog mijn mogelijkheden om nog meer nageslacht te verwekken om zeep geholpen. Wat doet een mannenlichaam als er geen halflevende wezentjes meer in rondzwemmen? Wat doet een mannengeest als het weet dat het verder geen nageslacht meer kan voortbrengen? Ik ben daar vijf jaar geleden veel te lichtzinnig mee omgesprongen. Het kan niet anders of de ommekeer in mijn leven heeft daar mee te maken.

Binnenkort komt u mij tegen, we voeren een goed, diepzinnig gesprek. We lachen wat, drinken een glas en zijn het heerlijk met elkaar eens over alles. Zowel uw als mijn factor X stijgt en we vallen in elkaars categorie 'allerbeste, meest dierbare vrienden' (uitslag 10 en hoger in de formule).  Maar nog even geduld, eerst deze operatie.


2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb je het antwoord op je probleem al eerder gegeven en wel in je blog op 29 mei, jaar dezes.
    Het vereist iets meer timmerwerk dan een simpele vasovasostomie (let op spelling!)maar dan heb je dus ook een dubbele x factor. Succes, en alvast beterschap.
    JPUK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste J Puk,
    Er rest mij weinig anders dan naar de chirurg te gaan en mij te laten opereren. Een sex-change operatie kun je op psiechiesche gronden declareren bij je verzekering, dat weet ik toevallig. Hoe zit dat bij een vasovasostomie?

    BeantwoordenVerwijderen