woensdag 9 december 2009

'Ik zie de zee'


Mijn werk als slecht betaald ondernemer brengt me nog eens ergens. Hedenmorgen (ik schrijf mijn stukjes des avonds) was ik in Zierikzee. Na enthousiast alle ins en de outs inzake broodbakken en de daartoe aangewende grondstoffen aangehoord te hebben (wist u dat het Panda broodje al een lange geschiedenis kent en wist u dat bijna alle brood in Nederland van slechts een handvol aanbieders afkomt?) toog ik huiswaarts, niet nadat ik in het cenrum van Zierikzee even de benen strekte. Het regende, de winkels waren of gesloten of leeg, zelfs de parkeerplekken waren verlaten. Dat laatste is natuurlijk niet verwonderlijk, Zierikzee is klein en stel, je woont in Zierikzee Zuid, dan pak je gewoon de fiets, zeker op een dinsdagochtend.

Ik liep een blokje om en overwoog de aanschaf van een kilo'tje mosselen. De visboer was dicht. Ik overwoog om een kop koffie te drinken in het cafe in de haven, misschien zou een oude Zeeman mij aanspreken en een mooi verhaal vertellen over een vergeten scheepsramp: cafe dicht. Ik besloot mijn welverdiende pauze in mijn auto door te brengen en eens lekker weg te dromen met zicht op de haven van Zierikzee. De haven was gelukkig niet dicht en ik kreeg een idee. Creativiteit komt op vreemde momenten, meestal als alle prikkelingen weg zijn en de onbelaste geest vrijuit kan bewegen.

Mijn idee is een prijsvraag: de winnaar ontvangt een gesigneerd exemplaar van 'Misdaad in het kort' met daarin een verhaal van mij. Waar komt de naam Zierikzee vandaan?

a - Zierik is Zeeuws voor mosselgat, Zierikzee de plaats aan de zee waar de mosselen vandaan komen.
b - De plaats is ooit gesticht op een plek vanwaar je de Zee kon zien en de eerste bewoner zei: 'Ik zie de zee' en dat is later verbasterd tot Zierikzee.
c - Zierik was een Hongaar die zich daar vestigde, de Ee de plaatselijke rivier.
d - geen van allen, maar wel ...

11 opmerkingen:

  1. Les Celtes ont certainement attaché une importance religieuse particulière au Rhin (rene celte = la renaissance), à la Meuse (moza celte = muer, le symbole de transformation et la Schelde. Ces trois rivières forment ensemble un estuaire principal dans la province du Zeeland dans le sud-ouest des Pays-Bas.

    Parmi les nombreuses îles de cet estuaire, il y a celle appelée Schouwen dont la capitale est Zierikzee, un nom qui, selon Wilkens, n'a aucune signification en néerlandais.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Selon google.nl, Zierik était un vieux machthebber die le pouvoir had in around 840 aC. Et la petite rivière Ee, together krijg je dan Zierik+ee = Zierikzee.
    Je trouve que ik heb droit à de prijsje, because la bonne réponse izzzzz ... tadaaaa ... C.
    jezus

    PS waarom schrijft mijn vriendje JPUK in ze frensj nowadays?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Folklór
    A hollandok féltve őrzik a hagyományaikat. Mondavilágukban meghatározó szerepet játszik a tenger és az azzal vívott küzdelem. Ehhez kapcsolódik legismertebb népi figurájuk Pieter vagy Hans nevű személy is, aki a monda szerint saját testével tapadt a gáton keletkezett résre, hogy feltartóztassa a tenger felől érkező árhullámokat, amit csak élete árán tudott megmenteni.

    A Schelde deltájának vidékén szintén minden legendában, mondában és mesében a tenger van a középpontban. Öblében tűnnek el a boldogtalan szerelmesek, hullámain siklik tova az elátkozott Bolygó Hollandi, méhében fogannak halfarkú lányai, a „merminnék”, és a tenger veti partra az eszkimó földről idetévedt csónakost, Zierik-tet is.

    Minderről részletesen olvashatunk - Gyárfás Endre: Tengertánc és tulipán című művében.


    Het is dus eigenlijk Zieriktet. Voor Zierikzee blijft er aucune signification en néerlandais.

    Het goede antwoord is D. En geef de prijs maar aan Brigit als ze tevens raadt waarom ik in het Frans zou schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://quantumfuture.net/fr/lkj-article-jupiter-12_fr.htm
    De prijs is voor moi moi moi (hoezo competitief ingesteld, zeker uit een grote familie?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Anoniem en Birgit,
    allereerst zou ik jullie willen verzoeken jullie reacties op mijn blog in het Nederlands te schrijven. Dat is voor mij al moeilijk genoeg.
    Dan de uitslag: Niemand weet waar de naam Zierikzee vandaan komt. Dat Zierik een Hongaar is, is slechts een vermoeden. Althans, volgens de Zierikzee-ers zelf.
    Dus anoniem heeft gewonnen, als ik zijn of haar Koeterwaals juist intepreteer.
    Anoniem, maak u bekend en u krijgt een fijn boek.
    Sorry Birgit. Houd deze site in de gaten, misschien komt er later wel weer een prijsvraag. En het boek had je tioch al?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hiep hiep hoera! Three Cheers from the UK! Kom het boek zaterdag maar brengen, in ruil voor een goed glas.
    Gr JPUK

    Jammer, Birgit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aan: de heer J. Puk.

    De feestelijke prijsuitreiking zal op een momentje 'tussendoor' moeten, daar ik dit weekeinde met 'vrinden' quality-time spendeer op een camping. Er is nachtvorst voorspeld en ik vermoed dat we bier gaan drinken, dus als je maandag nog in de buurt bent mag je op ziekenbezoek komen. Anders een weekje later, maar je weet, een goed boek is tijdloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vertaling van het Hongaars in het NederlandsRomanisatie weergeven
    Folklore
    De Nederlandse hield de gekoesterde tradities. Mondavilágukban speelt een beslissende rol in de zee en de strijd met. Gekoppeld aan dit is de meest bekende en populaire figuur, Hans Pieter bij naam genoemde persoon, die zou hebben vastgehouden aan zijn eigen lichaam in de kloof die voortvloeien uit dam om overstromingen te stoppen van de zee, waarvan alleen hij kon redden hun leven.

    De Schelde-estuarium regio ook alle legenden en verhalen van de zee wordt gezegd zich te richten op. De baai lijken te zijn ongelukkig in de liefde, glijden op de golven weg de vervloekte Flying Dutchman, bedacht in haar schoot halfarkú dochter, 'merminnék "en in de zee geworpen naar de kust land idetévedt Eskimo boot, Zier dak ook.

    Lees dit alles in detail - Rafael Andrew: Sailor en tulpen op zijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo bereik je na een minder dan halve nacht ivm door mist geannuleerde vluchten, omboeken en slechte hotels met kerstfeesten en dronken Engelsen eindelijk je huis, zo ligt daar een prachtig boek met een bloedstollend verhaal met voldoende twist om voortaan vrouwelijke marechaussees te mijden als de spreekwoordelijke builenpest.

    Hulde en dank! Ik hoop dat ik vanavond kan landen...
    groet JPUK, vooralsnog universeel prijswinnaar (ook al 15 euri bij de Staatsloterij!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd! Happy landings etc. Some guys have all the luck. 15 euro wauw. Wat wordt de bestmming?

    BeantwoordenVerwijderen