vrijdag 27 november 2009

Op zoek naar een boek.



Je wordt overspoeld met zelfhulpboeken. Carriere, gezondheid, levensgeluk of het vinden van een partner,  anno 2009 doe je dat soort dingen met een boek. Zelf heb ik ook ambities en dus ga ik op bezoek bij mijn vaste boekwinkel, Voorhoeve te Hilversum.

'Ahum' zeg ik tegen een verkoper. Boekhandelarij Voorhoeve pretendeert verkopers in dienst te hebben die meer kunnen dan een kassa aanslaan of in de computer controleren of een boek op voorraad is. Ik ben benieuwd.
'U wenst?' zegt de verkoper met een brede glimlach. Klasse, deze verkoper. Of zou hij weten dat ik wel eens een borrel drink in Societeit de Unie aan de 's-Granevlandse weg te Hilversum en dat zijn baas, de heer Voorhoeve, daar ook wel eens komt? Het zou mij niets verbazen, slijmballen vind je overal.

'Ik wens een zelfhulpboek' vraag ik hem. 'Heeft u die?'
'Jazeker' antwoordt de slijmbal. 'derde gang links. Had u iets speciaals in gedachten?'
Ik had iets heel speciaals in gedachten, maar ik laat me niet afleiden door hem.
'Iets waarin staat hoe je de Nobelprijs kan winnen' leg ik uit. 'op Google kom ik er niet achter hoe dat moet, toen realiseerde ik me dat nog niet alle boeken gescand zijn door Google, dus dacht ik: ik loop eens bij u binnen.'
'Kijkt u gerust even rond' zegt de verkoper. Zijn glimlach is verdwenen en hij wil weglopen. Ik grijp hem bij zijn stropdas die ik strak om zijn nek trek. Zijn hoofd loopt rood aan, schreeuwen om hulp lukt hem niet en zou ook zinloos zijn, de derde gang links is ver weg van de kassa waar de enige andere verkoper staat.
'Dacht jij, min mannetje' vraag ik hem 'Dacht jij dat Obama en Al Gore hun Nobelprijs hebben gewonnen zonder hulp van een boek?'
Ik geef hem een knietje en vervolgens een stomp in de maag.
'En nu heel goed luisteren vriend' besluit ik 'Jij loopt nu naar het magazijn, haalt het boek 'hoe win ik een Nobelprijs' te voorschijn en verkoopt het me. Zo nee, dan kom ik morgen terug met de politie, begrepen?'

Even denk ik dat het werkt, de verkoper loopt, krom nog van de pijn, naar achteren. Maar dan, een agent in de winkel. 'Meneer, wilt u even rustig met mij meekomen?'

Zie je wel, het is een complot. Het boek bestaat, maar niemand mag het weten.

5 opmerkingen:

  1. 'Dacht jij dat Obama en Al Gore hun Nobelprijs hebben gewonnen zonder hulp van een boek?'

    Nee, ZIJ hebben er wel meerdere geschreven ;-)

    Gr JPUK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja? ik durf te wedden (niet om heel veel geef ik eerlijk toe) dat er Nobelprijswinnaars zijn die nog nooit een boek hebben geschreven. Bijvoorbeeld Moeder Theresa?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, kon ze dan lezen dat moedertje van je? (vrij naar Jacobse en van Es)


    Gaan nu boarden, tot later!
    JPUK

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Michiel!
    Leuke verhaaltjes! je hebt het toch niet allemaal echt gedaan??!
    xoxo Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Suzanne,
    Leuk dat je het leuk vindt. Wat waar is en wat niet, dat weet je nooit.
    Doei,
    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen