maandag 16 november 2009

De finale van de Piet Paaltjens schrijfwedstrijd



De prijsuitreiking van de Piet Paaltjens schrijfwedstrijd was in de vestiging Noord van de bibliotheek van Schiedam. Een betere locatie voor een literaire middag is er niet, nergens. Bij de vestiging centrum van de bibliotheek Schiedam denk ik aan een middeleeuws pand, gevestigd in een oude Jeneverstokerij, bij de vestiging Zuid fantaseer ik een bijbehorend modern gebouw in een bosrijk deel van de stad. De vestiging Noord is daarom de beste plek, het is het enige stukje laagbouw tussen torenflats van veertien verdiepingen en oneindige blokken met nieuwbouwhuizen. Het geschreven woord is de laatste kunstvorm die het zuiver van de inhoud moet hebben, uiterlijk vertoon is schrijvers en lezers vreemd. Uitstekende keuze dus.

Saskia Nolet heeft gewonnen, de eer is aan haar. Ze was de mooiste vrouw aanwezig in het zaaltje, maar ik neem aan dat de jury dat niet wist. Je hoefde geen pasfoto's in te sturen, haar verhaal is op de inhoud beoordeeld. Het niveau lag hoog, schreef juryvoorzitter Kees Schrevel in het voorwoord van het voor de gelegenheid gemaakte boekje waar alle verhalen van de twintig genomineerden in staan, waaronder dat van mij. Ik heb er nu een paar gelezen en ben het met hem eens. Met de aansporing Blijf vooral schrijven sluit hij zijn advies aan alle net-niet winnaars af. Okay Kees, zullen we doen.

Ik google wat namen van andere genomineerden en ontdek dat ze allen al jaren pendelen van kleine publicatie naar literair tijdschriftje en weer terug.  Sommigen wachten al jaren op ontdekking door een uitgever. En enkelen uit dit circuit breken door, dus er is hoop na de torenflats van Schiedam. En als je erin woont: gelukkig is er de bieb.

5 opmerkingen:

  1. Sukkels, die kenden ze natuurlijk en jou hebben ze gegoogled. Misschien had je je haar toch wat langer op de site moeten laten staan.
    Hopelijk was het wel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ALLE schrijvers benadrukken dat schrijven een way of life is en het schrijven van een boek een langdurige zaak. Je moet dus inderdaad gewoon doorgaan en het vooral leuk blijven vinden. En kort haar staat veel leuker, houwe zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je verhaal gelezen, vond het een van de betere! Heb ze overigens nog niet allemaal gelezen, maar vond het niveau over het algemeen tamelijk hoog, hoewel ik niet alles even sterk vond. Je stond overigens precies voor me in de rij toen we de boekjes uitgereikt kregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank allen voor de bemoedigende woorden.
    Marleen, ook jouw verhaal spreekt me aan. In het algemeen vond ik de kwaliteit goed, ik heb wel eens aan een schrijfwedstrijd meegedaan en daar was de winnaar zo slecht dat je je afvroeg of de jury gewoon lukraak een verhaal uit de stapel had gehaald.
    Ik heb je helaas niet gezien, maar ik moest snel weg en had een haastig zoontje bij me. Volgende keer beter, geld ook voor de prijsverdeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha die Michiel,

    Too bad, sandwich spread. You know what they say: don't cry over spilled milk. Gelukkig was de bieb in de laagbouw, anders konden er nog ongelukken gebeuren. Keep calm and carry on.

    Three cheers vanuit Engeland,

    JPUK

    BeantwoordenVerwijderen