maandag 23 november 2009

De kamer



De geneugten van de Kamer van Koophandel zijn te onbekend en ik help ze graag. Ik heb warme gevoelens bij de kamer. Neem alleen de naam al, Kamer van Koophandel. Een kamer, dan denk ik aan de gezelligheid van een woonkamer of aan de intimiteit van een slaapkamer. Een kamer is een postief woord, net als het woord koophandel. Er zijn verschillende soorten handel, foute handel is het verhandelen van gestolen waar, zwarte handel is handel zonder belasting, en er is het hoogste: koophandel. Schone, zuivere handel, koper en verkoper zijn beiden blij met de transactie, het geld wordt netjes binnen de gestelde termijnen overgemaakt, dat soort handel. En daar dan de kamer van, heerlijk. Fijn. Warm.

En ze doen goed werk. Wil je weten met wie je zaken doet? Aardige mensen van de kamer van koophandel hebben het al voor je uitgezocht. Een braderie organiseren samen met de andere winkels in je winkelcentrum? De mannen en vrouwen van de kamer zijn erbij. Sterker nog, ze organiseren het. Moeite je boekhouding elke maand op tijd af te hebben? Hoe werkt een arbeidsovereenkomst? De kamer organiseert cursussen, goed, goedkoop en met een glimlach.

Er zijn mensen die het werk van de kamer niet waarderen en de contributie niet willen betalen. 'Ik heb er niet om gevraagd, dus ik doe niet mee' zo redeneren ze. Gelooft u me niet? Ze zijn er, kijk zelf maar. Ik zelf vind het ongelooflijk, als iedereen zo zou denken zou er in Nederland nooit iets van de grond komen.

Ik denk er over een nieuwe blog te beginnen (de headhunterij trekt nog steeds niet aan) genaamd nameandshamedewanbetalersvandekamer.blogspot.com. Ik twijfel nog, wie duwt me over de streep?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb dit drie keer moeten lezen om te concluderen dat er van ironie geen sprake is, getuige ook de reacties op vf.
    Nu begrijp ik het Wilders bashen ook beter! Je bent werkelijk de allereerste ondernemer die ik ken, en ik ken weliswaar minder ondernemers dan jij maar voor een snotaap ken ik er toch best veel en ook hele goeie, die zich positief over de KvK uitlaat.
    Zelf heb ik er niets dan last van, moet jaarlijks veel geld betalen voor feitelijk het niet deleten van een record in een database en, okay, dat niet deleten vervolgens registreren (datum laatste mutatie oid, dat is dan dus dat je je contributie betaalt). De startershulp/advisering is flinterdun, in de kostensfeer peperduur en biedt geen info die je elders niet gratis van het internet kan halen. De registraties zijn vervuild en jaarrekeningen worden summier of niet gedeponeerd, handhaving daarop is, gelukkig, overigens, zeer gebrekkig.
    Er zijn tientallen mensen bezig met regionaal economische stimulering. Veel praten met gemeentebesturen, waterschappen, GG&GD's, ROCs, Brancheverenigingen. Daar komt niets dan papier uit. Of weer een fantasieloos bedrijventerrein met leegstaande prefab kantoorunits ergens aan de snelweg.
    Ondanks de KvK zijn Nederlanders een ondernemend en redelijk wilskrachtig volk waardoor er nog wel eens iemand de euvele moed heeft ondanks de vele volkomen overbodige obstakels die hem door de overheid worden opgeworpen in de laatste plaats niet een (incl. indirecte) belastingdruk van ongeveer 90% op de brutoomzet, iemand die dus ondanks die obstakels de euvele moed heeft een product of dienst te ontwikkelen waar behoefte aan is en die te verkopen, iemand die de euvele moed heeft te gaan ondernemen, zeg maar. 90% kans dat slecht afloopt in een persoonlijk faillissement, maar ze zijn er nog, de Echte Helden.
    Had daar een blog over geschreven in plaats van over die zouteloze raamambtenaren van een van de grootste fantoomfactuurverstuurders van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thijs,

    bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit blog heet 'schrijver worden' en permitteert mij daarom de ene keer serieus te zijn, een andere keer schertsend en de keer erna zelfs bizar. Het vraagt veel van mijn publiek, ik vermoed dat ze het aankunnen.

    De diensten van de KvK laten mij koud, zoals het de meeste ondernemers koud laat. Ze zijn hooguit hinderlijk en het zal wel ergens goed voor zijn, gelukkig is het niet duur. Als ik advies nodig heb, maakt niet uit waarover, rij ik met een boog om ze heen. Het stukje was bedoeld als provocatie naar VF die zich druk maakt om een rekening van waarschijnlijk een paar tientjes. Sonde-geld, absoluut, maar ik vermoed dat zijn boosheid gespeeld is, net als mijn provocerende blijheid over de KvK dat is. Denk ik, maar het zijn allemaal maar woorden.

    Nog een paar geheimen verklapt: Gerard Joling heeft mij niet echt nageaapt en ik was nooit op Cuba om met Castro te babbelen. Wat verder waar en niet waar is van dit blog is meestal wel duidelijk.

    Wat zeker waar is, is dat ik me mateloos irriteer aan het ongenuanceerde, eendimensionale domme gebral van Geert Wilders. Los van het feit dat hij dingen uitsluitend roept om stemmen te halen, doet hij niet mee aan debatten, roept slechts losse kreten en is onvriendelijk, boos, gefrustreerd en generaliserend. Gevaarlijke man dus. Hij zal nooit luisteren en voor hem is het middel (stemmen winnen) belangrijker dan het doel (een leuke samenleving neerzetten). Ik hoop dat het overwaait en straks iedereen het ziet.

    groetjes,

    Michiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow, gelukkig ik dacht even dat je het meende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ow, en dan nog http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=788&Itemid=139 , de standpuntenlijst van de PVV. Zitten best veel standpunten bij die denk ik toch oprecht bedoeld zijn om de samenleving leuker te maken.
    Vergelijk de milieustandpunten en maak je keuze:
    Ik doe er vijf - willekeurige - van de PVV
    1. Meer investeren in wegen en automobiliteit: meer wegen, prioriteit bij knelpunten
    2. Geen tolheffing, geen rekeningrijden, afschaffen trajectcontroles
    3. Verhoging maximumsnelheid, extra verhoging in avonduren en 's nachts
    4. Tweede nationale luchthaven in Flevopolder of in zee
    5. Van Groene Hart naar Kloppend Hart: wonen, werken en recreërenBouw nieuwe kerncentrales


    en ter vergelijking acht van de PvdA, is nuance hetzelfde als breedsprakigheid?:
    1. In plaats van het belasten van het bezit van auto’s, wordt het gebruik belast. De huidige vasten lasten en belastingen worden vervangen door een heffing gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieudruk. Dat is eerlijker en rechtvaardiger.
    2. Er komt gratis openbaar vervoer voor alle 65-plussers en gehandicapten in de daluren.
    Ook MBO’ers krijgen vanaf het begin van hun studie een OV-kaart.
    3. Wel fileknelpunten oplossen, maar geen asfalt door natuurgebieden (Naardermeer).
    4. Zuinige auto’s worden goedkoper, vieze auto’s worden belast. De benzineaccijns gaat iets omlaag, rijden op aardgas wordt gestimuleerd en er komt geen accijns op alle biobrandstoffen voor minimaal vijf jaar. De dieselaccijns gaat wel omhoog.

    5. 1 Miljard euro per jaar extra voor duurzame energievoorziening.
    Extra investeringen om de luchtkwaliteit te verbeteren: schoner maken van auto’s en geld voor gemeenten om gerichte maatregelen te nemen zoals schone bussen en fietsplannen.
    Energiebesparing van 2% per jaar.

    6. Nederland krijgt één groot met elkaar verbonden natuurgebied.
    7. 1,3 miljard “vergroening”: belasten van milieuvervuiling, en verlagen belasting op arbeid.
    8. Ondergrondse opslag het broeikasgas CO2 voor nieuwe kolencentrales wordt zo spoedig mogelijk verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De sadistische wijze waarop PvdA/CDA/CU ons voorliegt: "Rekeningrijden kost de automobilist geen geld". Ik vertaal dat even naar "Rekeningrijden is belastingneutraal".

    Maar dat is niet zo.

    De provinciale opcenten worden afgeschaft, en daar komt een nieuwe, ingezeten-, belasting voor in de plaats. Dus betaalt de automobilist hetzelfde en elke burger wat extra's.

    Daar wordt van gefinancierd:
    Er komt gratis openbaar vervoer voor alle 65-plussers en gehandicapten in de daluren. Ook MBO’ers krijgen vanaf het begin van hun studie een OV-kaart.

    Echter elke weldenkende blogger weet dat 65+-ers al lang niet meer met het openbaar vervoer durven omdat zwartrijdende MBO-ers hun acceptatiedrempel qua veiligheidservaren overschrijden.

    Maar waar blijft dan dat geld ? In het bedenken, politiek doorloodsen en evalueren van de maatregel?

    Dit land kan echt veel beter. En qua standpunten verschelen PVV en VVD elkaar niet veel. Qua effectiviteit?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Over Cuba met Castro heb ik nimmer wat gezegd en dat met Joling was maar een geintje. Maar over de KvK maak je geen grappen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thijs,
    de PVV is een dekmantel voor Wilders die keer op keer belediging en onbeschoftheid inzet om te appeleren aan haatgevoelens van mensen die zondebokken zoeken. Verder heeft hij geen mening, die laat hij zich voorschrijven door opinipeilers en doet hij niet echt mee aan debatten, hij roept maar wat. Ik vind die man verschrikkelijk.

    groetjes,
    Michiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Very intereresting reading. thx

    paxil

    BeantwoordenVerwijderen