donderdag 26 november 2009

Een klein college Pedagogiek (voor beginners)



Soms duurt het even voor je tot het ware inzicht komt. Leren is afleren. Iets ondervinden is leerzamer dan kennis tot je nemen. Heeft u nog meer tijd dan kan ik u nog meer dooddoeners voorschotelen, maar ik onderschat u niet. U wilt van dit blog wat leren en dan kan ik maar beter een situatie'tje schetsen in plaats van cliché's presenteren.

Huiswerk Frans, mij wordt gevraagd te overhoren. Als ik niet uitkijk verwordt overhoren tot leren en dat is toch echt wat anders. Zoonlief wordt geacht de stof tot zich te nemen en dan mag hij mij gerust inzetten ter controle. Meer niet, ikke is niet gek.

'Maintenant betekent?' vraag ik.
'Die hoeven we niet' antwoordt hij.
'Jawel' zeg ik 'hij staat gewoon in sjapietre trwa'
'Ik bedoel: dat vragen ze niet' antwoordt hij.
'Je bedoelt: ik heb het niet geleerd' zeg ik.
'Ja dat bedoel ik' zegt hij.

Ik vraag hem hoe vaak ik gezegd heb dat leren een kwestie is van vaak doen, van foutjes eruit halen, van tijd erin stoppen. Hij antwoordt eerlijk dat ik dat vaak heb gezegd.
'Waarom heb je dat dan niet gedaan?' vraag ik en hij antwoord met het enige goede antwoord van de avond:
'Pap, ik heb eigenlijk geen idee'. Ik zeg dat ik het ook niet weet, er zit niets anders op dan een uurtje stampen en hopen op een zes min.

'Hoe deed jij dat vroeger?' vraagt hij nog.
'Stil, het journaal begint' antwoord ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten