donderdag 22 oktober 2009

ceci n'est pas un blog



Iedereen heeft altijd gelijk. Onthoud dat en alles wat er verder gebeurt in uw leven wordt opeens een stuk makkelijker te verklaren. Met de eenvoudige levensles 'iedereen heeft altijd gelijk' in uw oren geknoopt staat u als het ware boven elke stof. Deze wijsheid zal u geluk, liefde en rijkdom opleveren.

Ik preekte deze waarheid voor het eerst in het studentenhuis waar ik ooit woonde. Een vrouwelijke medebewoonster van het huis (ik was ouderejaars en het leek mij voor mijn vorming goed om eens in een gemengd huis te wonen, wat een domme vergissing bleek) vond de gemeenschappelijke keuken een klerezooi. Ze had gelijk. Ik vond het wel meevallen en ik had ook gelijk. 'We hebben alletwee gelijk, dus deze discussie kan gesloten worden' vertelde ik haar. Later hoorde ik via via dat ze mij een botte lomperik vond. Jammer dat ze dat niet rechtsreeks tegen me zei, ik had het kunnen beamen, ze had, inderdaad, gelijk.

En nu weer die Scheringa. De een vindt hem een boef, de ander een fantast, de derde een ouderwetse ondernemer waar we er meer van moeten hebben. En ze hebben allemaal gelijk. Dirk Scheringa heeft gelijk dat hij in het Dirk Scheringa museum enkele belangrijke werken van de Belg Magritte heeft laten ophangen. (ze zijn inmiddels in beslag genomen door een schuldeiser, namenlijk de ABN AMRO...). U weet wel René - ceci n'est pas un pipe - Magritte. Bij het zien van zijn meest beroemde werk denk ik altijd, geen pijp? En wat is het dan wel? Volgens mij heeft Magritte geen gelijk, maar als ik daar gelijk in heb, wat zegt dat dan over mijn theorie? En over het schilderij? Lastig he? Ja, u heeft gelijk, waar maak ik me druk om.

7 opmerkingen:

  1. Het is een schilderij van een pijp, ik weet het, ik heb altijd gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thijs heeft, het kost me moeite dit toe te geven gelijk. Het is een schilderij van een pijp. En dan heb ik ook weer gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie raden het al, iedereen heeft gelijk.

    Zo heb ik toch weer het laatste woord. En gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op zich wel briljante uebersimplicifatie om over magritte te schrijven, de pijp te erkennen maar het punt schilders' over het in zijn tijd en nog steeds invloedrijke fenomenologische filosofische paradigma niet. Dat terzijde. Want een schrijver hoeft niet naar Wikipedia om "fenomenologisch filosofish paradigma" te duiden, ik hint, duiden is de essentie.

    Maar ala, ik moet spelletjes maken want daar is poen mee te verdienen zo las ik net. Daar heb ik dan kennelijk minder verstand van. Teveel afgeleid door dingen die er niet toe doen, misschien moet ik maar schrijver worden :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verdomd, je hebt gelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Thijs, geen idee wat je bedoelt.
    @anoniem: zei ik toch?

    BeantwoordenVerwijderen