donderdag 12 februari 2009

Blackberry heeft gewonnen


De meneer naast mij werkt voor een bedrijf dat sprekers voor evenementen strikt. Ik bewaar zijn visitekaartje voor als ik straks een beroemd schrijver ben. Ondertussen vermaken wij ons samen met onze tafelgenoten met het beoordelen van de sprekers. Peter Swinkels van Bavaria geven we een acht. Hij vertelt ons dat familiebedrijven nooit last hebben van crisissen omdat ze hard werken, positief blijven en op de lange termijn focussen. Zijn opvolger, een Amerikaan met een Duitse naam krijgt een negen. Deze goeroe is kind aan huis in boardrooms van grote, rijke bedrijven en vertelt ons dat we vooral 'echt en authentiek' moeten zijn in het zakenleven. Onszelf blijven dus en die boodschap gaat erin, wat een begenadigd spreker. Mijn buurman zet een uitroepteken in zijn schriftje.

Dan de man van Blackberry. 'Een onvoldoende' besluiten we gezamenlijk als de man de nieuwste blackberry op een groot scherm toont en met een Zuidengels accent de product features opnoemt. Dit is een 'product push' en geen 'demand driven consultsale' en we verbazen ons. Dan blijkt dat alle bezoekers van het captains dinner er eentje kado krijgen. Een TIEN roepen we enthousiast en Blackberry heeft gewonnen. Ik kan hem pas na het weekend installeren want de komende twee dagen ben ik bij Paul Sebes, een cursus 'literair debuteren'. Dat wordt nog spannender. Volg mijn blog (zie rechts) en je hoort het vanzelf.

4 opmerkingen:

  1. Chiel, je bent om! Heel goed. Moet die tekst echt door je gezicht heen in de header? Overigens doet de titel denken aan Reve's nuttige (en geestige) essay Zelf Schrijver Worden... Cobben wordt de nieuwe Reve!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet aannemen die blackberry! Terugsturen!! Dit kan een groot schrijver zich niet veroorloven. Stel dat deze grote schrijver een boek schrijft waarin een blackberry een belangrijke rol speelt, dan kan de lezer weleens denken dat dat een soort sponsor aktie is ofzo. het ongetwijfeld fantastische verhaal zou zijn geloofwaardigheid kunnen verliezen. Een groot schrijver blijft zuiver op de graat, net als een koning of president.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge wat een reacties, in twee dagen vergeleken met Dan Brown en Gerard Reve. Goed voor je Ego zo'n blog. Zou Reve geweten hebben hoe je die tekst die nu nog door mijn ogen loopt netjes rangschikt? vast niet, dus mag ik het ook niet weten.
    Ik twijfelde om precies die reden of ik de blackberry aan moest nemen drs. Toen ik hoorde dat Obama allerlei gadgets enzo van ze aannam ging ik door de bocht. Mocht ik om artistieke redenen blackberry willen beledigen in mijn boek, dan kan ik hem altijd nog terusturen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie nu, puur toeval, dat Reve ook nog een kort verhaal schreef, Schrijver Willen Worden. Hieruit: ''Wij die schrijver willen worden, ondergaan onbeschrijfelijke kwellingen. Achtervolgd door ruseloze gedachten, vergezeld door wonderlijke visioenen, worden wij voor alles opgevreten door een nimmer aflatende twijfel aan het eigen kunnen.''

    Men kan maar beter radioloog zijn.

    BeantwoordenVerwijderen