dinsdag 25 mei 2010

Waarom ik niet heb gevist (10)

Er staat een meneer achter de bar van Vis & Zo die er volgens mij niet thuishoort. Hij heeft een zwarte smoking aan en hij slaat een witte servet om zijn onderarm. Ik vind dat vreemd, bij een hakkenbar annex viswinkel verwacht je dat niet.
'Meneer' zegt hij tegen me 'wilt u uw schoenen van de bar halen?'
'Nee, liever niet enzo' antwoord ik, want het was een vraag en daar mag je op antwoorden wat je wilt.
'Meneer, er is geen reden om een scene te maken' zegt de man in smoking nu.
'Een scene enzo?' reageer ik verbaasd. 'Bent u ook al filmregisseur? Ik adviseer u ten stelligste deze nering te staken. Weet u, in het moderne bedrijfsleven komt het allemaal aan op focus. Focus en nog eens focus, daar word je rijk van. Er wordt zelfs wel gezegd dat Heineken failliet is gegaan door gebrek aan focus. Dat ze alles maar aanpakten enzo'
'Meneer, waar heeft u het over, Heineken is een bloeiende onderneming' antwoordt de smoking.
'Ziejewel enzo' zeg ik 'daar zit dus de crux. U doet maar wat. U repareert schoenen, serveert vis, regisseert scenes enzo en u heeft door al dat gedoe niet eens tijd om uw vakliteratuur bij te houden. En dat kan ook niet, want u beoefent zoveel vakken, u zou alles wat er uitgegeven wordt moeten lezen. Ondoenlijk. Dus ik zou zeggen, serveert u voor mij een op de huid gegrilde Dorade en een Loup in Béarnaise saus. En terwijl ik wacht graag nieuwe hakken en zolen en verzint u ook maar een leuke scene met Bruce Willis, een halfnaakte vrouw en een miljoen dollar in een koffer.'
Ik steek een sigaret op en ga op een barkruk zitten.
'Als aperatief graag een gin tonic, maar voor het hoofdgerecht zou ik graag de wijnkaart willen inzien. En mijn zolen van leer graag.'
Ik pak mijn iPhone en druk op wat knoppen.
'Waar blijft die scene met Bruce Willis nou?' vraag ik.
'U bent gestoord' zegt de smoking 'u bent volslagen gestoord'

'Luister vriend' zeg ik tegen de smoking. 'Niet zo brutaal tegen de clientele van al je bedrijven ok? En als jij zo goed weet te vertellen dat ik gek ben mag je me ook eens wat anders uitleggen. Maar denk erom, mijn vorige psychiater heeft de handdoek al in de ring gegooid'
Ik sta op van mijn barkruk, grijp de smoking bij zijn strik en trek zijn gezicht naar me toe tot zijn voorhoofd tegen het mijne aanplakt.
'Leg mij dan maar eens uit, multifunctioneel smokinggevalletje, leg mij maar eens uit waarom ik niet heb gevist.'
Ik laat mijn greep wat vieren, beweeg mijn hoofd naar achter en vervolgens beuk ik zo hard als ik kan met mijn voorhoofd op zijn neus, een straal bloed spuit eruit, recht in mijn linkerschoen die nog steeds op de bar staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten