donderdag 20 mei 2010

Waarom ik niet heb gevist (8)

'Gelooft u in reïncarnatie?' vraagt de man op de stoel aan mij, terwijl ik op de sofa lig.

Deze vraag verbaast mij. Ik weet niet zo heel veel van psychiatrie, maar ik was er tot op heden van uitgegaan dat een beetje zichzelf serieus nemende zielenknijper open vragen over mijn geestestoestand zou stellen. Blijkbaar werkt dat tegenwoordig niet meer zo, of werkt dat bij deze psychiater niet zo. Ik wil me niet al te recalcitrant opstellen. Of ik loop hier naar buiten met een antwoord op de vraag waarom ik niet heb gevist, of met een recept voor een gratis partydrug, af te halen bij apothekerij Van Maarsseveen op de Vermeerlaan of met helemaal niks. Ik besluit mee te werken.

'In een vorig leven was ik daar vrij zeker over. Nu twijfel ik' antwoord ik.
Geen reactie. De psychiater neemt een haal van zijn pijp en blaast ringetjes richting het plafond.
'Waarom wilt u dat eigenlijk weten?' vraag ik aan hem.
'Gewoon. Nieuwsgierig' antwoordt hij.
Het blijft een minuut stil. Ik word wat zenuwachtig en vraag me opeens af of ik nog wel wil weten waarom ik niet heb gevist. Eigenlijk lijkt het antwoord op deze vraag me steeds minder belangrijk. Na nog een minuut stilte neem ik het woord.
'Duurt het nog lang?' vraag ik.
'Dat ligt eraan' antwoordt hij. 'Deze pijp is met een half uur op. Dan is ook deze sessie afgelopen. Maar dan komt de volgende patient en vanmiddag ook nog iemand. En morgen weer. En dat nog vijftien jaar, dan kan ik met pensioen. Akelig lijkt me dat, pensioen. Je telt dan niet meer mee, zeggen ze'
'Aha' antwoord ik en ik besluit degene die me deze psychiater heeft aanbevolen eens flink onder handen te nemen.
'Wat denkt u' hervat de psychiater 'ben ik een goede psychiater, of moet ik een ander beroep kiezen? Veel liever was ik schilder geworden, inmpressionist zoals Van Gogh. Denkt u dat het me ooit gaat lukken? Vind u dat ik op een zeemeermin lijk? Heeft u enig idee waarom mijn vader zijn gezin verliet toen ik negen jaar was?'

'Hmmm' antwoord ik. 'Dat zijn wel erg veel vragen. Laten we vooraan beginnen. Gelooft u in reincarnatie?'

2 opmerkingen:

  1. Het wordt nu wel errug spannend. Ik dacht het te weten, waarom er niet gevist is, maar nu weet ik het eigenlijk niet meer zo zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het wordt nog veel spanennender!

    BeantwoordenVerwijderen