donderdag 6 mei 2010

Vandaag even geen blog

want ik ben aan het nadenken over een probleem. Het heeft enkele dagen stevig geregend en dus is het stroompje onderaan onze helling voller dan normaal. Tot zover niets om over na te denken. Regen landt op een berg, water zoekt het laagste punt et voila: een beekje. Maar het is nu al de hele middag droog, maar het beekje blijft bulderen. We moeten hard praten om verstaanbaar te blijven voor elkaar, wat de kwaliteit van het gesprokene niet ten goede komt overigens.

Hoe kan dat? Als je een emmer water bovenaan de glijbaan uitstort dan is de tijd die het water er over doet om beneden te komen te berekenen als t=g*h*gr*m*x, waarbij g staat voor de gravitatiekracht, h voor de hoogte van de helling, gr voor de hoek van de helling, m voor de massa van het water en x is de correctiefactor om op het juiste antwoord te komen. Simpel zat.

Maar volgens mijn berekeningen zou het stroompje allang klaar moeten zijn. Maar dat is niet zo, sterker nog, het gaat te keer als een volwassen wildwaterstroom. Nu ik er over nadenk, in de zomer stroomt hier ook altijd water, hoewel het dan soms weken niet regent... De hele middag denk ik hierover na en dan is het weer etenstijd. Dus geen tijd gehad om mijn blog te schrijven, sorry.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten