donderdag 14 januari 2010

Oproep aan de gemeenteraad van Eindhoven


Heel Eindhoven werkt, zit 's-avonds voor de TV en doet mee aan de kampioenschappen 'nuttigste mens van Nederland'. Heel Eindhoven? Neen, een klein groepje dappere studenten biedt weerstand en houdt stand tegen het burgergeweld. Het is niet gemakkelijk, soms zakken de studenten weg in de hardwerkende omgeving van hun stad, dan nemen ze bijvoorbeeld een vakantiebaantje. Dit komt gelukkig zelden voor, want ze steunen elkander. Geleid door een nog kleiner groepje komen ze bijeen in een betonnen gebouw, waar ooit een adspirant schrijver twee hechtingklare wonden in één weekend opliep: de bunker.

Dit betonnen gebouw is de gemeente een doorn in het oog. Midden tussen de kantoorkolossen staat het er overdag nutteloos bij om vanaf de avond in gebruik genomen te worden door stinkende niet-nuttige jongvolwassenen die ter bewijs van hun nachtelijke aanwezigheid niets anders achterlaten dan kots en kapotte fietsen. Geloof me, ik was erbij. Nutteloos, dat woord heeft daar een diepgang gekregen die ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Wat heeft de gemeente gedaan? Toen de zoveelste projectontwikkelaar met miljoenen wilde smijten om de nuttige dure grond te bemachtigen heeft men de studenten een ruimte middenin de stad aangeboden, tussen het Stratumseind, de Markt en de Dommelstraat in, vlakbij het huis waar ooit een student de weg kwijt raakte in zijn eigen kamer (meer daarover in een volgend blog), tevens het enige studentenhuis in Eindhoven dat in een monument met leistenen dak is gehuisvest, de Vestdijk nr 26. Prima plek dus.

Het heeft waarschijnlijk wat voeten in de aarde gehad om de gemeenteraad in te laten stemmen met deze plannen, getuige het bericht in het Eindhovens Dagblad dat van de studenten, in ruil voor de hulp van de gemeente, verwacht wordt dat ze een nuttige, maatschappelijke rol gaan vervullen.

Schande. Hierbij een oproep aan de gemeenteraad om deze oproep per direct in te trekken. Eindelijk ontdekt u dat er in uw stad een groep is die zowel de saaiheid als het eeuwig streven om nuttig en verantwoord bezig te zijn met daden bestrijdt en direct al wilt u die groep om zeep helpen. Ledigheid is des duivels oorkussen. Ware kennis, inspiratie en creativiteit komen voort uit ledigheid en uit duivelse zinnen. Laat ze dus die studenten. Geef een vat bier kado bij de opening als je zo nodig 'nuttig' bezig wil zijn, maar laat het laatste bastion van nutteloos Eindhoven met rust.

5 opmerkingen:

  1. Goh, nooit geweten dat Eindhoven een korps had...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Birgit, ik reageer direct even. Ooit was ik in studentenstad Utrecht waar een student met een shoker om zijn nek vroeg of ik 'lid' was. (het was in de disco naast het koor daaro). Ik vroeg waarvan en hij zei: 'Utrechts Studenten Corps'. Waarop ik antwoordde dat ik lid was van het Eindhovens Studenten Corps en het leuk vond om te ontdekken dat ze zoiets in Utrecht ook hadden. Weet je wat hij deed? Hij stompte me in mijn maag en moest door zijn vriendjes in toom gehouden worden. Vervolgens werd hij door de uitsmijter van de disco uit de tent gezet. Dat vond ik nog het leukste. En dat zijn vriendjes mij toen allemaal bier gaven omdat ze hem een lul vonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. EN NATUURLIJK GEFELICITEERD!!!
    Moet nu weer ah werk, bel je straks uit de auto om voor je te zingen ok?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahaha , michiel, ik wil je niet een veer in de spreekwoordelijke anus steken, maar dit is wel je beste verwijzing tot nu toe, voor een ieder

    http://www.schrijverworden.blogspot.com/ blog van 14 januari 2010, eerste alinea...

    misschien kun je de gemeenteraad in een volgend stuk ook meteen oproepen om dit 'kleiner groepje' een royaal pand in de binnenstad als dispuutshuis aan te bieden, ipv dat krot op de heezerweg?

    RB

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, nooit geweten dat Utrecht ook een korps had...

    BeantwoordenVerwijderen