dinsdag 19 januari 2010

The guy in front knows


Neef Jan en neef Gérard zijn druk met het uitmesten van de bezittingen van hun overleden moeder, mijn tante Kitty. Uit een grote doos komen allerlei brieven, zoals de brieven die de broer van mijn Oma stuurde tijdens en kort na zijn reis per boot naar Indie. Als een soort Wilders avant la lettre ontdekte hij al 'den valschen blik der Arabieren' tijdens een tussenstop in Port Saïd. Zou dat een Limburgs trekje zijn, die Arafobie? Of moeten we concluderen dat Arabieren een valschen blik hebben? Vandaag kreeg ik meer inspirerende opgravingen onder ogen.

In het huis van mijn vader en mijn Oma werden kort na de oorlog geallieeerden soldaten gelegerd. Een aantal daarvan stuurde bedankbrieven aan mijn Oma voor de goede verzorging. Een daarvan, een anonymous helaas, vertelde over een avontuur dat hij in Hamburg beleefde, nadat hij uit Limburg was vertrokken. Geniet even mee:

'These Germans are amazing. They are the most obedient people one can imagine. All they ask is 'who is the boss?' They don't seem to care whether the boss is German or not. For example, i was walking along the sidewalk in the centre of Hamburg and saw a column of German Soldiers fourdeep (??)  marching in the roadway in the same direction. At first i thought nobody was in charge of them. Then i noticed a Tommy, riding a bicycle and keeping at the rear of the column. I asked him who was in charge of the column. He said 'i am'.
I asked him where they were going. He replied 'i don't know'. I said 'if you don't know, how are they going to get anywhere?'. He answered quite casually 'Oh, the guy in front knows where they are going'.

Deze anonymous is a lawyer, maar noemt helaas nergens zijn naam. Hij noemt nog wat leuke voorbeelden,  en hij besluit zijn brief met de aansporing dat Kitty en Jan straks geen excuus meer hebben om niet naar school te gaan. 'I could go on and on describing things' schrijft hij nog, maar helaas doet hij het niet.  Ik blijf nog wel even lezen (180MB gedownload, dus ga maar na) en als ik meer pareltjes tegenkom hoor je van me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten