vrijdag 15 januari 2010

Het omslagmoment


Er komt een moment waarop je je realiseert dat je je kinderen moet laten gaan. Ik noem dat, om mijn betoog helder te houden, het zogenaamde omslagmoment. Dat omslagmoment is nog ver uit zicht als je je baby’s hun eerste luiers omvouwt. Ze eten, drinken,slapen, poepen en plassen en geen moment denk je er over om ze met een tas met wat onderbroeken en een pannenset op straat te zetten .


Dan worden ze peuter, kleuter en gaan ze naar de basisschool. Op een dag lopen ze zonder begeleiding naar Meneer Jamin in het winkelcentrum en ze komen ook zelf weer terug met een lolly en wisselgeld. Je bent blij dat ze niet onder een bus zijn gekomen en neemt ze weer in je huis op. Wegsturen? Geen haar op je hoofd denkt er aan, voor zover je op die leeftijd nog haren hebt dan. Het omslagpunt is slechts een theoretisch gegeven, een onzichtbaar punt waarvan je het bestaan alleen uit boekjes over opvoeding kent.

Vervolgens gaan ze naar de middelbare school. Toen ze naar de lagere school liepen zeiden ze ‘Dag pappie’ tegen je voordat ze de deur uitgingen, vertrekken ze echter naar de middelbare, dan maken ze met wijs- en middelvinger het V-teken en roepen ze ‘later!’. ’s-Middags word je geacht om Frans huiswerk te overhoren, echter de kinderen zweren dat dat prima gaat als ze met hun hoofd op de grond staan, hun billen op de bank en hun voeten tegen de muur. ‘Hoezo, ik let toch prima op?’ In de avond wil je naar DeWereld Draait Door kijken maar ze drukken op de afstandsbediening omdat ze een ‘fokking chill’ muziekprogramma moeten zien.

Het omslagmoment, lieve lezers, het omslagmoment nadert dan… (hoewel, zelf ben ik pas uit huis gezet toen ik na een avondje stappen de sleutel was vergeten en door het raam van de slaapkamer van mijn ouders naar binnen klauterde…)

6 opmerkingen:

  1. Volgens mij hing je aan het doucheraam terwijl beneden de achterdeur gewoon open was gelaten, maar dat terzijde. Het was tijd om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, ik was mijn omslagpunt allang voorbij.
    Mooie profielfoto overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voel me toch genoodzaakt om voor het kind op te komen.

    Klauter je met gevaar voor eigen leven door het dakraam. Hebben ze vervolgens je bed verplaatst. Als klap op de vuurpeil wordt je vervolgens ook nog eens het huis uit geflikkerd. Zins wanneer is genegenheid niet meer midden in de nacht tussen je allerliefste ouders in komen liggen?

    Wat zeg je ma? Tja, je bent natuurlijk geen vijftig meer. Wat dacht je ervan om bij ons te komen wonen. Kunnen wij liefdevol voor je zorgen. En ja, natuurlijk kom ik dan net als vroeger 's avonds tegen je aan liggen ............

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Roel, dank voor de solidariteit. Wat is er mis met een bejaardenhuis? Alle dagen roddelen in de soos, bingo en rollaterracen in de gang? Niks toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil graag naar een bejaardenhuis. Lekker de hele dag biljarten en klaverjassen en je eerste borreltje om half elf. Maar omdat iedereen zo op Wilders loopt te zeiken wordt ie geen premier en is er straks geen bejaardentehuis meer maar moeten we met z'n allen naar de moskee en daar hebben ze geen borrels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thijs wat is het verschil tussen leven in een bejaardentehuis en je huidige leven?

    BeantwoordenVerwijderen