donderdag 21 januari 2010

Gefeliciteerd: Haiti scoort beter dan Irak op de corruptieranglijst

Ik bel met giro 555, want mijn kinderen zijn minder cynisch dan ik. Ik krijg warempel minister Bert Koenders zelf aan de lijn.
'Bert, verrek zeg kerel, met Cobben' zeg ik.
'Cobben, de blogger, de schrijver of de headhunter?' Ik hoor de verbazing in zijn stem, alsof ik niet zelf zou bellen, alsof ik daar te belangrijk voor zou zijn.
'Alledrie Bert, alledrie. Zeg luister, Haiti. Ik ben eens gaan surfen. Het land heeft een geschiedenis van plunderende dictators, slecht georganiseerde rijstbouw, '
'... '
'Ja Bert, ze hebben zich laten naaien door grote multinationals tuurlijk, maar daar stonden ze toch zelf bij? Anyway, dan is er criminaliteit, corruptie en allerlei andere onfrisse praktijken. Het toerisme krijgen ze ook niet geregeld en ze hebben dus geen geld meer. Wat gebeurt er met iemand in Nederland als die geen geld meer heeft?
'... '
'Uitkering Bert? stelt toch geen ruk voor? Dat is toch maar voor heel even. Daarna zegt de overheid wie niet werkt zal ook niet eten.
'... '
'Bijstand? Laat me niet lachen. De bijstand is voor mensen die het echt niet meer kunnen trekken. We moeten toch eerst ons huis opeten?'
'...'
'Tuurlijk, afschuwelijke ramp. Daarom bel ik ook. Ik doneer een miljoen.
'...'
'Nee, ik hoef niet in de uitzending. Ik doneer een miljoen, op voorwaarde dat ze daar alle wapens inleveren, alle corruptie stopt, er tien uur per dag door elke gezonde volwassene gewerkt wordt, de leerplicht nageleefd wordt, democratische regels worden ingevoerd, alcohol en drugs tot genotsniveau beperkt worden - ik heb daar zelf een paar handige vuistregeltjes voor gemaakt - en last but not least, de mooiste plekjes op het strand voor de best betalende toeristen gereserveerd blijven. Oh ja, en zodra ze het kunnen betalen wil ik mijn miljoen terug, ik vraag slechts een bescheiden rendement. Dus, hebben we een deal?
'...'
'Bert, hallo? Bert?'

6 opmerkingen:

  1. Volgens mij moet jij geen spellingstsjek meer doen, bro.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spelfouten kan ik niet vinden dus
    A ik ben dyslectisch (gezien mijn kinderen niet onmogelijk)
    B je hebt ze al verbeterd.
    Leestekens dan?

    Oftewel: van je zussen moet je het maar hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meestal na een 'bezinningsperiode' haal ik er nog diverse spelfouten uit. Nu viel het mee. Hebben jullie gedoneerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Daarna zegt de overheid wie niet werkt zal ook niet eten.'

    had moeten zijn

    'Daarna zegt de overheid dat wie niet werkt ook niet zal eten.'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om met Cruijff te spreken: Een overheid wie niet werkt kan geen belasting heffen.
    Gr JPUK

    BeantwoordenVerwijderen