donderdag 28 januari 2010

Komt dat zien: Man eet hoed


Deze middag haalde ik mijn auto op na een onderhoudsbeurt bij Paul's Garage, waar Paul me aansprak. Hij veegde zijn zwarte handen af aan een doek, keek even in zijn rechter handpalm en stak hem toen toch maar op in plaats van uit.
'Goedemiddag' zei hij. 'Het kapje om je buitenspiegel ligt eraf. Wil je het vervangen? Kost 110 Euro.'
'Nee' zei ik. 'Mijn auto doet het uitstekend, ook zonder kapje'. Ik keek naar zijn doek, voor hoeveel zou ik die doek opeten? Een miljoen zeker, maar duizend euro zeker niet, ergens er tussenin dus. Ik hou mijn aandacht er altijd maar kort bij in de garage, ik maal niet om auto's, het leukste is om erin te zitten en naar de radio te luisteren. Ik beveel Paul's garage bij iedereen aan, Paul is een autogek die doet wat hij zegt en daarvoor redelijke prijzen rekent, waar vind je dat nog?

Carlo Brantsen van BNR Nieuwsradio noemt zichzelf ook 'Autogek'. Hij is altijd enthousiast en durft een mening uit te spreken. 'Wat een lekker kontje' kan hij over een auto zeggen, doe het hem maar eens na, op de radio dan he? Victor Muller is ook gek op auto's. Anders kun je niet verklaren dat hij de Saab fabrieken wide kopen, terwijl hij met zijn eigen Spijker fabriek per jaar net zoveel auto's verkoopt als een gemiddelde Nederlandse Saab dealer. Autogek, dat zal het wel zijn. Autogekken, mannen die doen wat ze zeggen.

'Ik eet mijn hoed op als het lukt' zei Brantsen in zijn show. En ja hoor, na 24 uur onderhandelen, met een slaappauze van slechts twee uur, werd de handtekening gezet: Muller wordt de nieuwe eigenaar van Saab, voor iets meer dan 110 euro. Hoera voor onze Hollandse held! Ik verheug me op de volgende show met Brantsen. 'Ik kom kijken als je je hoed opeet' zei Victor Muller in de uitzending van Pauw en Witteman. Mooi zo, de druk is opgevoerd.  Hoe eet je een hoed op?  Kapotgekookt, zout en peper erover? Gemalen door de nasi? Ik surf naar de site van BNR. Geen enkel bericht over Brantsen. Zelfs niet op google, alleen geenstijl.nl meldt iets. Waar blijf je nou, autogek? Opvreten die hoed! Tot de laatste vezel! Doe wat je zegt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten