woensdag 27 januari 2010

Druk, stress en meer van die ellende



Af en toe dan ben ik het helemaal zat. De drukte, de stress, dan wenste ik dat ik iets anders met mijn leven aan het doen was. Maar wat? Als ik dat wist, dan deed ik het al. En dan, surfend op het internet, valt mijn oog op een beroepskeuzetest. Interactief, het enige wat je moet doen is de vragenlijst invullen. En uiteraard je e-mail adres achterlaten zodat ze de uitslag aan je kunnen sturen, gevolgd door jarenlange SPAM.

Ik werk me door de vragen en probeer zo eerlijk mogelijk te antwoorden. Je hebt er niets aan om jezelf bij zo'n test voor de gek te houden. Terwijl ik het invul ben ik al benieuwd naar de uitslag. Ik vul in dat ik niet houd van stress, vroeg opstaan of een baas boven me, maar wel geniet van internationaal reizen, culinaire festiviteiten en interessante mensen ontmoeten.

De uitslag laat even op zich wachten. Vreemd, de test belooft toch echt direct resultaat. Na een paar uur word ik ongerust en bel ik de helpdesk. Mijn test is aangekomen, maar ik word doorverbonden met een manager.
'We waren juist over u aan het vergaderen' zegt de manager. 'De computer geeft een verwarrend beeld en de psychologen die het onderzoek hebben opgezet zijn het niet met elkaar eens. Blijft u uw mail goed in de gaten houden'.

Een uur later volgt de uitslag:

Van: 123 testen doe je zo
Aan: michielcobben@gmail.com
Onderwerp: de uitslag van uw beroepskeuze test.

Geachte heer Cobben,

We hebben even gedaan over de interpretatie van uw testresultaten. Er is slechts één beroep dat voor u geschikt zou zijn: Winnaar van de staatsloterij. Er zijn helaas geen bijpassende opleidingen voor dit beroep, ons advies eindigt hier.

Hoogachtend,

123 Testen

4 opmerkingen:

  1. Ken je die van die man die jarenlang tot God bidt: "Lieve God, laat me toch alsjeblieft de Staatsloterij winnen", jaren-jaren-jarenlang. Totdat God er schoon genoeg van heeft en over de man heen buldert: "MAAR KOOP DAN TOCH IN GODSNAAM EEN STAATSLOT, LUL!".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je een paraplu meeneemt gaat het nooit regenen. Dus als je meedoet aan de postcodeloterij valt hij niet op jouw straat...maar als je niet meedoet wel. Ik doe al jaren niet mee en vraag mijn buren gewoon een percentage als (door mijn toedoen) onze postcode wint.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Margriet, daar win je de oorlog niet mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is weer een boek van weer een managementgoeroe uitgekomen: Hoe je met succes de staatsloterij kan winnen.

    BeantwoordenVerwijderen