donderdag 19 maart 2009

Stille armoede

Schrijven werkt blijkbaar inspirerend. Mijn zoon en aankomend gymnasiast J. heeft in zijn ondoordringbare handschrift enige krabbels op papier gezet.
'Wat schrijf je?' vraag ik hem.
'Een werkstuk voor school' zegt hij. 'Je mocht kiezen waar het over gaat. Ik koos voor 'stille armoede''.
Ik complementeer hem met zijn keus. 'goed van je' zeg ik 'dat je je daar eens in wil verdiepen. Onze levensstijl van de afgelopen jaren leek meer op uitbundige rijkdom.'

'Pap,' zegt hij 'ik doe deze omdat alle andere onderwerpen al waren gekozen. En ik moet drie bladzijden en ik heb er pas een.'
Er komt iemand binnen. Klasgenootje en vriendje M. met een bal onder zijn arm. 'Ga je mee naar het schoolplein?' vraagt hij. J. kijkt me vragend aan.
'Weet je wat?' zeg ik. 'schrijf erboven: dit is wat mensen die arm zijn en zich schamen over hun armoede zeggen en dan laat je de rest leeg'
J. kijkt me verheugd aan.
'Durf jij dat?' vraagt M.
'Tuurlijk' zegt J. en voegt de daad bij het woord.

Ook creativiteit valt te leren als je je angsten maar overboord zet. Paul Sebes zou trots op me zijn.

3 opmerkingen:

  1. Justus: hir klopt niks van!!!!1

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Justus: het is een samenvatting van een langer verhaal. En hier schrijf je met ie.
    papa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Michiel,

    Dit was het tweede stukje dat ik las. Eerder las ik je aanstekelijke betoog over ontzappen en hoe heet ze ook weer die van "mannen willen maar één ding ... gelijk hebben. Waar haal je de tijd vandaan? Goed, naast alle andere zaken. Ik ga toch eens nadenken over je 21e eeuwse aanpak. 25 jaar geleden had ik een schrijversclubje in Utrecht, we kwamen maandelijks bij elkaar en brandden dan elkaars teksten totaal af. Veel gelachen, niemand werd schrijver. Jouw benadering zal meer energie geven. Wat me verbaast is dat je kiest voor de route 'schrijver worden'. Dat doet me onweerstaanbaar denken aan de man die deze route nooit zou kiezen: Harry Mulisch. Hij was namelijk al schrijver. Altijd al geweest. Hij was het al voor zijn geboorte. Hij is nooit een beginner geweest. Hij is niet de leukste man, maar er zit toch wat in: weg met alle normatiek, ik ben razend goed en ga de wereld verbazen! Waarom niet? Jij kent ook de mensen die het ver schopten op basis van een permanent gunstige en soms nergens op gebaseerde positieve zelfevaluatie. Heerlijk om alles zelf in de hand te hebben!

    Bij tijd van lezen probeer ik eens te reageren zoals bedoeld: op de hot stuff zelf.

    DNA-verwant van M (?)

    BeantwoordenVerwijderen