woensdag 25 maart 2009

Cursus debuteren bij Sebes -3- Robinson Crusoe

'is dat een schip? komen ze me redden? Maar het is pas pag. 17'

Goed nieuws van het front, met het streven en het conflict maak ik grote stappen. Ik leg het uit. Een boek schrijven kan heel makkelijk zijn. Je hebt een paar honderd lege vellen papier, 26 letters en tien cijfers op je toetsenbord en daar ga je! Voordat ik de cursus bij Paul Sebes volgde was dat mijn idee over het schrijven van een boek. Inmiddels weet ik beter, het ligt iets gecompliceerder, hoewel niet eens zo heel veel. De belangrijkste ingredienten van een verhaal zijn een streven en een conflict. Heb je die zuiver op de korrel, dan schrijft je boek zich vanzelf. Elk goed verhaal heeft een streven, dat is de wens van de hoofdpersoon en een conflict, dat is de reden waarom hij niet slaagt in zijn streven. Genoeg theorie, voorbeelden.

Donald Duck wil eens een keer succes hebben (streven) maar zijn overmoedigheid zorgt ervoor dat hij toch weer mislukt (conflict). Guus Geluk, Oma Duck, Kwik kwek en Kwak zien het gebeuren en waarschuwen hem (streven) , maar Donald blijft onverbeterlijk (conflict). Baantjer, Agatha Christie, etc willen een moord oplossen (streven), maar de sluwe moordenaar heeft zijn sporen goed uitgewist (conflict). En Crusoe? Die wil van zijn eiland af (streven), maar gebrek aan vervoersmiddelen bomen hem behoorlijk dwars (conflict). En deze blogger? Hij wil schrijver worden, maar zijn gebrekkige vermogen om anderen van zijn talenten te overtuigen en de blindheid van de Nederlandse uitgeefwereld staan tussen hem en zijn doorbraak.
Of geeft u een andere recensie over deze weblog? Laat het me weten, maar hou het vriendelijk, conflicten zijn er al genoeg.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt alvast een GESIGNEERD (jawel) exemplaar van het debuut van je lievelingsschrijver besteld (heeft wel iets van streven, toch?), maar deze laatste heeft het drukken met Andere Zaken (conflict, istniet?).
    Heb ik het een beetje begrepen??
    Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch, helemaal goed. schrijf jij ook of zo?

    BeantwoordenVerwijderen