donderdag 5 maart 2009

Research: ik bel met de belastingdienst.

'dus, stel die persoon zou negatief in het nieuws komen, zou dat dan aanleiding zijn om iets te'
'....'
'gewoon, een artikel in een zakenblad dat hij eigenlijk een onmens is en de boel oplicht en'
'.....'
'nou ja oplicht, iets met een trust op Jersey, maar mijn vraag is dus eigenlijk hoe snel de belastingdienst beslag laat leggen ofzo?'
'....'
'nee, het is voor een boek, het is niet echt aan de hand. Oh ja, en als dat beslag gelegd wordt en er is sprake van het vermoeden van malafide transacties, hoe ...'
'....'
'ik geloof dat we wat langs elkaar heen praten. Nou ja, laatste vraagje, als er beslag gelegd wordt op je prive bezittingen, kun je dan je credit card nog gebruiken?'
'......'
'nou ja, eurocard, visa, maakt dat iets uit? Het is voor een boek, ik zou er op geloofwaardige wijze nog wel een american express card van een buitenlandse vestiging van kunnen maken, ha ha'
'.....'
'Ik ben zelf ondernemer ja, maar het gaat dus om mijn debuutroman'
'.....'
'nummeronderdrukking op mijn telefoon? heb ik al jaren. Maar bedankt, nee u hoeft mij niet terug te bellen. Mijn naam is Jansen uit Amsterdam, goedemiddag.

Oef, research is spannend, maar ik heb goed nieuws. Bij een beslaglegging op je prive vermogen kun je je creditcard gewoon blijven gebruiken. Dat opent perspectieven voor een heel nieuw hoofdstuk. Hoera.

2 opmerkingen:

  1. De belastingtelefoon zeker? Leuker kunnen ze het daar niet maken. Gelukkig kan ondernemend Nederland de belastingdienst bereiken via eigen telefoonnummers waar mensen aan de lijn kopen die niet op het display hoeven te kijken voor wie ze opnemen.

    Maar voor het geval je nog steeds wilt weten hoe dit soort zaken in zijn werk gaan:

    De snelheid waarmee de belastingdienst beslag legt is gekoppeld aan de zekerheid dat de beslaglegging terecht is. Een onterechte beslaglegging op basis van ondeugdelijke informatie uit bijvoorbeeld derde hand kan leiden tot te vergoeden schade.
    Bovendien, om beslag te kunnen leggen moet er eerst een vordering zijn.
    Als een dergelijk bericht in een krant staat en de fiscus meent dat er sprake is van fraude zal er een boekenonderzoek worden aangekondigd. Tijdens dit boekenonderzoek kan er sprake zijn van constatering van sfeerovergang (van civiel naar strafrechterlijk) en kan men het FIOD inschakelen. Als aan het eind van het onderzoek de conclusie wordt getrokken dat er te weinig belasting is afgedragen/aangegeven dan volgen naheffingsaanslagen al dan niet met boeten. Als deze aanslagen niet binnen de termijn betaald worden al beslag volgen of als men een gerede kans ziet dat de aanslagen niet binnen de termijn betaald worden dan zal mijn overgaan tot beslaglegging.
    Of beslag wordt gelegd op privé bezittingen is afhankelijk van de vordering. Als men een vordering heeft op een rechtspersoon waarvan de prive persoon aandelen bezit, zal eerst bestuursaansprakelijkheid moeten worden ingeroepen of nog liever vastgesteld. Beslaglegging van goederen is een momentopname, net als faillissement. Alles wat op dat moment van iemand is valt onder het beslag. Bij loonbeslag is geen sprake van een momentopname maar van een maandelijks terugkerend beslag op het loon boven zeg 9/10 van de bijstandsnorm.
    De vraag of iemand daarna zijn creditcard nog mag gebruiken is eerder afhankelijk van de reactie van de creditcardmaatschappij op het beslag (bijv. als de card gekoppeld is aan een bankrekening dan weet de bank van het beslag af) dan van de fiscus. Al was het alleen maar omdat bij een mogelijk faillissement de fiscus als preferent crediteur toch als eerste uit de pot betaald krijgt.

    Waarschijnlijk roept dit meer vragen op dan dat ik heb beantwoord.

    marja@covak.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige Marja@covak.nl,
    Enorm bedankt voor je bijdrage.
    Zelf ben ik ondernemer en had ik al zo'n vermoeden dat het een lang en ingewikkeld verhaal zou zijn. Ik was vast van plan om eens een expert zoals jij blijkbaar bent te raadplegen. Eigenlijk zoek ik een scenario waarbij de hoofdpersoon denkt dat het allemaal nog wel meevalt maar door een fout artikel in een zakenblad zet de belastingdenst opeens spoed achter zaken, wordt er beslag gelegd etc. De bedoeling is dat hij, door enkele dagen niet te reageren en ook geen advocaat in te schakelen oid, niet over zijn geld kan beschikken. Met je aanwijzingen ben ik weer een stukje dichterbij, veel dank dus.
    De schrijver in mij heeft bovenstaand stukje verzonnen, het is niet echt gebeurd... hopenlijk ben je niet boos en zou ik je als expert tzt nog eens mogen mailen? Je beloning zal bestaan uit je naam in het voorwoord en een uitnodiging voor de borrel als het boek uitkomt (als dat al ooit gebeurd...)
    mvg,
    Michiel Cobben

    BeantwoordenVerwijderen