dinsdag 10 maart 2009

Lezen met Ryanair

Veel mensen denken dat schrijver worden inhoudt dat je dagelijks woorden achter elkaar zet tot het een hoofdstuk is en als je dan een aantal hoofdstukken hebt dat je dan klaar bent en aan je volgende boek begint. Het houdt echter meer in, al weet ik het niet zeker, ik ben nog geen professionele schrijver. Ik doe dus maar wat en hoop dat ik op de goede weg ben. De ene dag museumbezoek om inspiratie op te doen (zie mijn blog van gisteren) de volgende dag marktonderzoek. Vandaar dat ik het vliegtuig van Perpignan naar Charleroi instap om de lezende mens te bestuderen. Nergens wordt zoveel gelezen als in vliegtuigen. Dit is ongetwijfeld te verklaren door het simpele gegeven dat er, behalve neuken in de toiletten, verder weinig anders te doen is aan boord van een vliegtuig en zeker aan boord van een 'low-cost-carrier' zoals Ryanair. Die hebben zelfs het stoute plan om een euro te vragen om te mogen plassen. Lid worden van de 10km hoog club kost dus 2 euro want je bent met zijn tweeen, dus dat zal dan ook wel snel stoppen. Hoewel de kalender die de stewardessen van Ryanair gemaakt hebben voor het goede doel wel inspirerend werkt. Boven ziet u Miss Juni, oordeelt u zelf.

De mevrouw naast mij leest een kruiswoordpuzzelboek. Als marktonderzoeker heb ik daar weinig aan. Parachute schrijft ze op een verticale as in haar boekje. De vraag zal wel geweest zijn: 'ik ga op reis met Ryanair en wat neem ik mee?' Ik zou zeggen condoom, maar dat past niet. Aan de andere kant van mij zit A. en zij leest 'Eten, bidden en beminnen'. Leuk, maar marktonderzoek doen op je eigen vrouw levert mij geen nieuwe inzichten op. Ik wilde juist onbespied argeloze leesconsumenten bestuderen.

Dan heb ik een mazzeltje. In de rij voor me slaat een vrouw 'De verbouwing' open van Saskia Noort. Ze leest de eerste bladzijde en bestelt dan een flesje water bij de stewardess (Magda, brunette, 1.8m, hobby's: fitness en uitgaan). Ze neemt een slok en gaat onderuitzitten, het boek ondersteboven op schoot. Die pose neemt ze een uur lang aan, haar mond gaat open en ik zie een slijmspoortje haar mondhoek uitlopen. Aha, ik trek mijn conclusies. Dat hoofdstuk over plastische chirurgie dat ik heb geschreven schrap ik vanavond nog. De markt vindt dat slaapverwekkend. Ik ga het vervangen door een pikante scene met een Vlaamse stewardess.

3 opmerkingen:

  1. Geachte heer Cobben,

    Zoud U met het oog op de Engelse vertaling (wereldmarkt! geld!) en de boekenbijlage van de Sunday Times het niet te pikant willen maken. De puriteinse Amerikanen en de high brow hier doen het liever met het licht uit.
    Wel slim overigens om je boek ondersteboven te lzen. Heb je het meteen uit.

    Groet uit de Uk, J

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha J. uit de UK,
    knap dat je al zo snel de bedgewoonten der eilandbewoners kent. Je stelt me weer niet teleur. Wat mij betreft kan het niet pikant genoeg, om jou en jouw landgenoten te plezieren zal ik woorden als 'neuken' voortaan niet meer gebruiken. Kun je mij een alternatief suggereren?

    BeantwoordenVerwijderen