maandag 9 maart 2009

Inspiratie en Dali

Als zakenman was ik alleen maar met geld bezig. Nu ik schrijver aan het worden ben moet ik nog veel cultuur snuiven. Om die reden bezoeken A. en ik het Dali museum in Figueras. Inspiratie opdoen. Dat lukt makkelijk in het door Dali zelf ontworpen museum, al is het een doe-het-zelf expositie. Ooit bezocht ik het Dali museum in St. Petersburg, Florida waar je een discman kreeg waar je de nummertjes die naast de schilderijen stonden in moest toetsen. Dan kreeg je naar keuze een lange of korte uitleg van het object waar je naar keek. In het geval van Dali is dat geen overbodige luxe. De Spaanse service gaat zo ver niet, misschien denken ze dat iedere bezoeker een afgestudeerd kunsthistoricus is. De enige informatie is een foldertje met plattegrond en een boek dat ik bij de ingang koop en waar ik niets aan blijk te hebben. Ik vermoed hier de hand van de meester, die in al zijn ijdelheid er vast van uitging dat mensen die zijn museum zouden bezoeken zijn leven en werk thuis al tot in detail hebben bestudeerd. Zelf heb ik de avond ervoor alleen even gewikipediaat en een leuke quote van de meester ontdekt: 'Toen ik zes jaar oud was, wilde ik kokkin worden. Toen ik zeven jaar oud was, wilde ik Napoleon worden. Sindsdien is mijn ambitie in hetzelfde tempo blijven groeien'. Lekker ventje die Dali.

Na een paar uurtjes in het museum kom je tot de conclusie dat Dali niet een lekker ventje was, hij was meer dan dat, hij was volslagen mesjogge en te geniaal voor woorden. Op een plek in het museum denken we even rustig te gaan zitten en bij te komen. Blijkt hij op het plafond weer een bizar schilderij gemaakt te hebben. Zonder discman blijft het gissen, maar ik gok dat hij hier zijn eigen hemelvaart geschilderd heeft. Of een hondenhok voor tongzoenende vitrinekasten, dat kan ook. We hebben pas weer rust als we op een terrasje neerploffen en spaghetti bestellen.

'Wel economisch voordelig voor Figueras dat er zo'n schilderende mafketel woonde' merkt A. terecht op. Wie was hier nou eigenlijk de zakenman?

kleine quiz: wat stelt bovenstaande afbeelding voor? Onder de juiste inzenders wordt een net sinaasappels (hand) verloot, op te halen bij degene van wie ik het nog krijg.

2 opmerkingen:

  1. Beste Michiel,

    Als trouw lezer ben ik blij dat je even vakantie hebt. En toch de tijd krijgt van A. om door te bloggen. Zakelijk? Of vindt ze het wel lekker rustig? Voor beiden valt wat te zeggen. Succes

    Groet uit UK, J

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad J. uit UK. Zowel zakelijk als prive biedt het voordelen om door te bloggen. Als ik mijn schrijfavonturen in mijn blog meldt in plaats van aan haar, geeft dat rust in onze relatie (prive voordeeltje) en ik bemoei me dan ook niet met mijn werk en dat vinden ze daar weer heel prettig (zakelijk voordeeltje).
    Zie jij brood in een Engelse vertaling van mijn masterpiece?

    BeantwoordenVerwijderen