donderdag 26 maart 2009

Overemmeren en doorfaseren

Ik heb een afspraak met onze accountant, een hele goede trouwens, om te praten over de verdiensten van ons bedrijf in 2008. Een accountant met 10 jaar ervaring, lees ik op een website verdient al snel een ton per jaar. Een schrijver, lees ik in ‘Modelcontract voor de uitgave van oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk’ verdient, als je een beetje scheel naar alle staffeltjes kijkt, 15% van de ex BTW prijs van een boek.

Geloof mij of reken het zelf maar na, om net zoveel te verdienen als een ervaren accountant moet een romanschrijver ongeveer 60.000 boeken per jaar verkopen en hij zou daarmee op een knappe 25-e plek in de lijst der lijsten, zijnde de verkooplijst van CPNB terechtkomen. Ter vergelijk, daar stond in 2008 Nicci French met ‘tot het voorbij is’. In de top 25 staan twaalf Nederlanders. Bij het grootste accountantskantoor van Nederland werken 6.000 man, waaronder een paar vrouwen.

Ik schenk onze accountant nog een kop thee in. Of we al wat merken van de kredietcrisis, vraagt hij. Anders moeten we proberen wat winst ‘over te emmeren’ van BV naar fiscale rekening courant, de holding, VPB, IB, aangiften, fiscaal gezien dan. En wat ik van zijn advies vind om ‘de holding fiscaal neutraal door te laten faseren’. Ik noteer snel ‘overemmeren’ en ‘fiscaal doorfaseren’ in het mooie zwarte boekje dat ik voor mijn verjaardag kreeg. Schrijver worden stopt nooit.
‘Prima adviezen, doe maar’ zeg ik tegen hem. Hij drinkt glimlachend zijn thee en vraagt of er dit jaar nog ontwikkelingen gaan komen waar hij, als accountant, rekening mee moet houden. Ik zei al, het is een goede.
Ik toon hem het ‘Modelcontract voor de uitgave van oorspronkelijk Nederlandstalig werk’ en zeg 'Ik werk heel hard om te zorgen dat ik dit jaar een ingevulde versie kan tekenen.’
‘Leuk’ zegt hij. ‘goh. Dat jij dat doet. Wat wordt de titel?’
‘Overemmeren en doorfaseren’ zeg ik hem.
Hij bladert het contract door en pakt een rekenmachientje.
‘Nou ja,’ zegt hij met zijn oog op het kleine display ‘dat beetje emmeren we eventueel dan nog even mee, gefaseerd tegen het IB regime. Als het dan ooit gaat lopen moet je misschien iets omhoog takelen of fiscaal doortrekken richting andere regimes, bel me tegen die tijd nog even.' Hij kijkt nog even naar zijn zakchinees, drukt op nog een paar knopjes en concludeert: 'Het stelt natuurlijk geen ene fluit voor dit contractje’

Overbetaalde bluffers, die accountants.

2 opmerkingen:

  1. Bestaan er trouwens ook accountants die ABN praten? Of zit ik nou door te emmeren...
    Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker, ze bestaan, maar ik laat ze mijn belastingen niet doen. Ze zijn veel minder leuk. Je kan beter een dure nemen met mooie woorden dan een gewone die normaal praat. Het leven is al saai genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen