woensdag 24 maart 2010

Mijn carrière als voetbalcoach

Afgelopen zaterdagochtend, 08.45 uur. De wedstrijd Mijdrecht D3 tegen Victoria D5 staat op het punt te beginnen. De spelers, mijn zoon incluis, lopen zich warm. Ze hebben er zin in en dat weet ik, want ik heb ze zojuist een motiverende speech gegeven in de kleedkamer. De vader van de keeper luisterde mee en hij zei dat hij tranen in zijn ogen had gekregen, zoveel vuur en passie had ik er in gelegd. Een complimentje waar ik stiekem heel blij mee was, want ik had de avond ervoor een uur geoefend. Ik wilde Guus Hiddink nadoen, Guus die wereldwijd successen haalde, Guus die erkend wordt als de grootste levende voetbalcoach op deze aarde, Guus, de man waarvoor spelers door het vuur gaan.

Ik been geen Louis van Gaal fan. Te hard, te fel en hij gaat uit van straffen en beloning. Dat is te simpel voor mij. Guus is de man die echt van zijn spelers houdt, die oprecht en authentiek handelt, met als enig doel het beter maken van zijn spelers. Van Gaal werkt met bonussen, hij kan alleen maar iets met materialistische nietsnutten. Guus is een teambouwer. Ik wil Guus zijn.

'Mannen!' roep ik 'Dugout!'.
Met onvervalste kadaverdiscipline draven mijn spelers richting de dugout. Als echte professionals lurken ze aan een bidon, terwijl ze de tegenstanders, die nu ook op het veld staan, belangstellend monsteren.
'Mannen' vervolg ik 'Nog een keer de drie tips: vrijlopen, aansluiten en tempo houden. En denk erom, je speelt voor je team, voor je club. Voel je dat je moe bent of dat het niet lukt, denk dan aan je medespelers, zouden zij verzaken als ze moe worden? Doen zij dat extra stapje als het er op aankomt? Natuurlijk doen ze dat. Pas als jij harder rent, dan kun je het ook aan je medespelers vragen. Een voor allen, allen voor een!'
Elf paar ogen kijken mij vragend aan.
'En als we winnen krijgen jullie allemaal een Mars en een Cola' roept de moeder van de midvoor.
'Jaaaaa' gillen de mannen van D5 en alsof ze het gras willen opvreten storten ze zich op het veld.

We verloren overigens met 2-0. Mijdrecht uit, altijd lastig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten