maandag 15 maart 2010

Mannen, luister!

'Mannen!' zo begon ik afgelopen zaterdag om 09.00 uur mijn speech in kleedkamer 9 van VV Victoria te Hilversum. Na een getrapt bel- en afvalsysteem waar alle ouders van de D5 spelers aan meededen ben ik sinds enkele weken coach van jongens D5. Ik kan u de finesses van dit getrapte systeem niet uitleggen, had ik het wel begrepen dan was ik geen coach geworden. Het is niet mijn ambitie om langs de lijn aanwijzingen te roepen en mijn natuurlijke drift tot relativeren past niet bij een coach. Zo helpt het niet als je na een mooie, geslaagde aanval van de tegenpartij gaat applaudisseren of als je 'wind je toch niet zo op' roept tegen de scheids als die een speler terechtwijst. De andere ouders zagen wonderlijk genoeg toch een coach in mij. Of ze drinken liever koffie zonder mij, dat kan ook. Want als zij koffie drinken geeft de coach in de kleedkamer tactische aanwijzingen en levert een motiverende speech af.
'Mannen!' riep ik dus. Het leek me dat 12- en 13-jarigen geinspireerd zouden raken als een volwassen man ze aan zou spreken met 'Mannen!'. dus vandaar deze opening. Dit zei ik:
'Mannen! luister! Vorige week hebben jullie goed gespeeld, maar toch verloren. Er komt een moment en dan levert dat goede spel wel doelpunten op. Zeker als we de dingen die we op de training hebben geleerd ook toepassen. Vrijlopen, aansluiten en tempo houden, juist. En als we hard werken, doorzetten en voor elkaar door het vuur willen gaan, dan komt het resultaat gegarandeerd. Misschien vandaag wel mannen, ik heb een voorgevoel, een heel goed voorgevoel. Dus ga ervoor en onthoud een ding...'
Er werd op de deur van de kleedkamer gebonst en er kwamen drie spelers van een ander team binnen.
'Mogen wij hier omkleden?' vroegen ze. 'Onze kleedkamer is vol.'
'Ja hoor' zei Mo, de aanvoerder van mijn team. 'Wij moeten nu toch zo'n beetje het veld op. Toch, coach?'

Zonder mijn antwoord af te wachten liep mijn publiek de kleedkamer uit, het veld op, inspelen. Een uur later hadden we met 6-1 verloren. Volgende week uit tegen Loosdrecht, dan gaat de kleedkamer op slot.

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij hebben een paar cluppies nog wel een opening voor je...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik dacht dat ik de enige was die liever koffie dronk zonder jou...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Margriet, ik zou wel bondscoach willen worden van Ivoorkust nu Guus Hiddink definitief heeft moeten afhaken. Heb jij een telefoonnummer voor me?
    Birgit, en café au lait ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi schrijvert, coachert,
    Wellicht kun je gewoon een virtuele kleedkamer op Habbo maken. Luisteren ze geheid. Wel eerlijk zeggen dat je 44-45 bent anders krijg je gelazer. Succes, Guus H

    BeantwoordenVerwijderen