maandag 8 maart 2010

De geheimzinnige Kurzweil formule

ABN AMRO verleidde mij met een uitnodiging voor een seminar ter ere van de presentatie van een rapport waarin ze voorspellen dat in de arbeidsbemiddeling nog voor de zomer een nieuwe faillisementsgolf plaats gaat vinden. Interessant. Ik ben benieuwd of mijn kleine, bescheiden onderneming in die golf meegesleurd gaat worden en verzin alvast een paar redenen waarom ze er naast zitten. De toekomst voorspellen is namenlijk niet aan banken gegeven.

Ik word toch een beetje zenuwachtig als de inspirator van het rapport wordt aangekondigd. Dat blijkt namenlijk Dr. Raymond Kurzweil te zijn, futuroloog en auteur van verscheidene boeken waarin hij op basis van wiskundige algorithmen de toekomst voorspelt. Slimme jongen dus en blijkens zijn Wiki pagina heeft hij machtige vrienden, waaronder Bill Clinton en Bill Gates.

Het seminar is saai en ik hoor niets nieuws. Ik blader door de documentatie en lees het indrukwekkende CV van Kurzweil. Dan lees ik dat zowel zijn grootvader als zijn vader op 59-jarige leeftijd stierven aan een hartaanval. Allebei.  Ik zou ook futuroloog worden met zo'n verhaal. En die Kurzweil zelf is nu.. even rekenen, 62 jaar. Gelukkig, hij heeft de trend doorbroken. En ik? Ga ik mijn grootvader achterna en mijn vader? Hoe lang mag ik nog genieten op dit ondermaanse? Ik pak mijn rekenmachientje.

'De vraag is natuurlijk welke partijen de aanstaande shake-out overleven en welke niet' oreert Han Mesters van ABN AMRO. Tientallen donkere pakken kijken hem aan, in hun ogen zie ik het verlangen naar de borrel. Ondertussen kijk ik naar het schermpje op mijn rekenmachientje waar ik zojuist de Kurzweil formule heb ingevoerd.
'Ik moet naar huis, mijn vrouw, mijn kinderen,' ik huil en ik gooi mijn papieren in de lucht. 'mamaa, ik wil naar hui, hui, huis' huil ik, hardop nu. Ik word door alle pakken aangekeken.
'Meneer Cobben, gaat u alstublieft naar huis' antwoordt Mesters. En vergeet u het onderzoeksrapport niet en de attentie van de ABN AMRO Bank, ze liggen bij de uitgang'

Terwijl ik de deur achter me dichtsla hoor ik hem zeggen: 'Ik geloof dat we de vorige vraag al een beetje aan het beantwoorden zijn'

4 opmerkingen:

  1. Erg geheimzinnig die formule, moet ik die nu zelf gaan afleiden? En nog iets, ik ben ouder dan jij, maar ik leef nog wel. En oma B. werd 94, en tante M. 96, en oma W. ook in de 90, dus als je die nu eens als uitgangspunt neemt voor je berekening?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Margriet,
    De Kurzweil formule is niet voor niks heel geheimzinnig. Je voert getallen en berekeningen in, net zo lang tot er een uitkomst op het scherm verschijnt dat je als mogelijke uitkomst had verwacht. Is die man wereldberoemd mee geworden. En ik schrok me te pletter, maar zoals je kunt lezen leef ik nog, voorlopig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe komt die Cobben in godsnaam op mijn seminar?
    Sterker nog, wie is die Cobben?

    Han Mesters

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste heer Mesters,
    Ik was niet op uw seminar (waarom eigenlijk niet? Andere jaren kreeg ik wel uitnodigingen) en sterker nog, dit voorval zoals hierboven beschreven is niet echt gebeurd zoals u weet, want u was er wel.
    Overigens heb ik het rapport wel gelezen, erg interessant (dat is dus wel echt waar) en ik hoorde van mensen die wel bij het seminar waren dat het inspirerend was (ook waar).
    Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.
    mvg,
    Michiel Cobben

    BeantwoordenVerwijderen