donderdag 23 juli 2009

Succes is een keuze

Ik bel aan bij het huis van de jonge multimiljonair (JMM). Ik loop de lange oprit op en aanschouw het wagenpark van de JMM en ontwaar een zwarte Jaguar Cabrio met lichtbruine buffellederen bekleding en mahoniehouten sportstuur. Hij heeft smaak deze JMM, uiteraard, smaak en geld gaan altijd samen. Smaak is ofwel een gevolg ofwel een oorzaak van het hebben van veel geld. Ik dwaal af.

Het thema van mijn boek is dat succes, in welke vorm dan ook, een keuze is. Om dit te bewijzen en daarmee meer aanhangers voor deze stelling en potentiele kopers voor mijn boek te kweken trek ik er op uit om succesvolle mensen te interviewen. Ik zal bewijzen dat hun succes voortgekomen is door hun eigen keuzes. Mazzel of toeval bestaan niet.

De JMM komt me tegemoet op het grindpad en steekt hartelijk zijn hand uit. Ik zie zijn Rolex, ik zeg toch, smaak.
'Waar heeft u uw succes aan te danken?' vraag ik.
'Het was een beslissende keuze die ik op het juiste moment nam' zei hij en ik ontspan. Ik blijk dus weer gelijk te hebben.
'Een paar jaar geleden was ik nog gewoon meteropnemer bij de NUON. Een uitstervend beroep, want binnenkort wordt in elke meterkast in Nederland een apparaatje gemonteerd, een soort electronische meteropnemer met een mobieltje eraan en die belt de meterstanden vanzelf door naar de centrale'
'Aha' zeg ik en ik denk dat hij wel de uitvinder van dit apparaatje zal zijn. Hij vertelt verder.
'Dus was ik me aan het beraden op mijn toekomst en tijdens mijn lunchpauze, op een dinsdag nu ongeveer drie jaar geleden, maakte ik mijn allesbeslissende keuze'. De JMM kijkt me aan. Hij lijkt te polsen of ik klaar ben voor de ultieme onthulling. Ik slik even.
'Ik was in de sigarenzaak voor mijn dagelijkse pakje zware shag en opeens nam ik de beste keuze uit mijn leven: Ik kocht een Staatslot. Twee weken later trekking en hupla: 23.7 miljoen. Netto uiteraard'.
'Uiteraard' zeg ik, 'uiteraard'.

1 opmerking:

  1. Volgens mij hebben wij hier een dusdanige op Cobbiaanse wijze gevoerde discussie over gevoerd, over het afdwingen van succes (en dat je het dus aan jezelf te danken hebt als je faalt) dat IK er in ieder geval niet weer over begin. Dus.

    BeantwoordenVerwijderen