dinsdag 14 juli 2009

Ik zal een pseudoniem moeten nemen

In het studentendispuutshuis waar ik ooit woonde en waar ik veel van mijn inspiratie opdeed kwam op een dag een eerstejaars in het kleine kamertje boven de voordeur wonen.

'Emiel' heette hij. Tegenwoordig is Emiel partner in een duur adviesbureau in Brussel, toen was het een pikkebaas van een eerstejaars. Ik was zelf al derdejaars en dus zag ik dat, dat het een pikkebaasje was.

'Luister eens Pikkebaasmans, dat kan natuurlijk niet' zeiden we. 'In het dispuut zit al een Emiel. Jij moet anders heten'. Die ouderejaars Emiel was al aan het afstuderen, was wat wij een 'ouwe lul' noemde (hij rookte pijp!) en bevond zich nog maar zelden in onze nabijheid, maar dat telde niet. Een naam kan in een bepaald verband maar één keer voorkomen.

Er werd een dispuutsvergadering belegd en na veel bier kwamen we erop om Emiel jr. om te dopen in VW. Dat was een verbastering van zijn achternaam en een automerk, leuk, dubbelzinnig en het voldeed prima. Als we dronken waren noemden we hem ook wel Golf of Passat. We vergaten zijn echte naam en nog steeds ken ik hem als VW. Wie het eerst komt, het eerst maalt, dat geldt ook voor je naam.

Mijn zus, neerlandicus en ervaringsdeskundige op het gebied van kinderen opvoeden heeft een boek geschreven, een kinderboek. Een topboek, ik heb het nog niet gelezen, maar het is mijn zus, dus het moet goed zijn en ze heeft er erg lang over gedaan, dat helpt ook. Zij is de eerste Cobben met een naam op een eigen kaft, de saaie promotiewerkjes van mijn geleerde familieleden (drie keer Dr. in een nest...) en 'Misdaad in het kort' (zie hier rechts) niet meegerekend.

Stel u komt over tien jaar in een boekenwinkel en vraagt:
'De nieuwste Cobben, heeft u die?'
En de boekverkoper moet antwoorden:
'De gouden griffelwinnares of die beroemde romancier?'
Dat kan toch niet? Ik of mijn zus zal een pseudoniem moeten aannemen en aangezien zij de eerste is (hulde, hulde en ja, ik ben jaloers) zal ik dat moeten zijn. Wat vindt u van:
- Michiel Hoofden
- Michiel Coebeen
- Michiel Nebboc
- Michiel Lultmaarwatraakendurfthetopteschrijvenooknog
- Michiel ...

Suggesties graag onder reacties.

5 opmerkingen:

  1. Michiel Knor

    Gr JPUK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo werk ik met Poolse programmeurs (drie). Twee ervan heten Radek, de ander Artur. Radek jr. werd R2(D2 naar het bekende robotje) dat werkt lekker in de mail maar lijkt fonetisch weer op Artur en is er naast Vincent onze webmarketeer (V1) nu een duitse raket V2 begonnen op de data analyse van persberichten.
    Wel jammer dat dit verhaal maar heel zijdelings over die duif ging. Dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mike Bencob, for ze international market...? Cobben lijkt trouwens toch al teveel op Coben, die ándere suspense-schrijver. Toch??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie creativiteit kent geen grenzen. Ik peins er nog even over verder.

    MZA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi chiel,
    kun je niet meteen een link naar de site van de uitgever plaatsen waar ze het kunnen bestellen? Tenslotte moet de schoorsteen hier ook blijven draaien, en aangezien ik niet zo veel gebakken lucht te koop heb met vier opgroeiende kinderen die zoveel eten dat de muizen dood voor de kast liggen en ik bovendien eigenlijk als ik eerlijk ben wel een paar maanden tijd wil kopen om een echt boek te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen