maandag 6 juli 2009

Buiten de kaart om.

Een menukaart bevat letters en er zit een mooie kaft omheen. Is een menukaart ook een boek? Zo ja, dan mag ik er in dit schrijversblog wat over kwijt:

In de tijd dat menukaarten nog gedrukt werden en zowel de magnetron als de Keuringsdienst van Waren nog niet bestonden, kwamen er bij de betere Herbergen jagers langs die die dag een fazant of een hert hadden geschoten. Of de Kok van de Herberg was naar de markt geweest en had daar een heerlijke verse ham gekocht.

Dan kwamen 's-avonds de gasten naar de herberg, moede en dorstig, met de wens gevoed en gelaafd te worden. Dan kon het zomaar gebeuren dat de Kok aan je tafel verscheen en als een samenzweerder aan je vroeg of je 'buiten de kaart om' trek had in verse fazant. Of mee wilde profiteren van de ree. Buitenkansjes waren dat en de prijs hoorde je achteraf, want buiten de kaart om. 'Buiten de kaart om' werd een aanprijzing voor vers en met extra liefde bereid.

Onverwacht was ons gehele kroost gisteravond op stap en van de gelegenheid gebruik makend stappen A. en ik een druk restaurant binnen. Een uitzendkracht geeft ons een paar gefotokopieerde menukaarten en zegt met monotone stem wat er buiten de kaart om nog besteld kan worden. Ze heeft het in de baas zijn tijd in het blonde koppie moeten rammen en dat is maar half gelukt.

'Waarom staat het niet gewoon op de kaart, of schrijf je het er even bij?' vraag ik. Ik ben, zoals de vaste lezer van dit blog wel weet, nooit te beroerd mijn medemensen door scherpe vraagstellingen bewuster te maken van hun omgeving.

'Omdat het buiten de kaart om is' antwoordt ze.

'Jawel' zeg ik 'maar waaróm is het buiten...' Onder tafel krijg ik een schop van A. Terecht, soms past slechts verbazing. Grote verbazing. Verbazing buiten de kaart om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten