donderdag 2 juli 2009

Brief aan de heer Sebes, literair agent te Amsterdam



Een mijlpaal, ik heb het over een echte mijlpaal in het leven van mijn leven als schrijver in wording. Afgelopen week heb ik het manuscript, dat ik een week lang niet had aangeraakt, helemaal doorgenomen en dit weekend heb ik de laatste verbeteringen aangebracht. Tot hier en niet verder. Het ligt nu uitgeprint voor me en ik typ de volgende brief. Wat denkt u, iets te pedant misschien?



Geachte heer Sebes,

Uw leven zal na het lezen van deze brief en het bijbehorende manuscript nooit meer hetzelfde zijn. U staat voor een belangrijke keuze. Na vandaag zal uw leven volgens een van de twee volgende scenario's verlopen:
1 - u legt dit manuscript terzijde en beveelt het niet aan bij uw relaties, de uitgevers. U zult de rest van uw leven bekend staan als de literair agent die 'de man die zijn bonus terug moest geven' weigerde. Uw status bent u kwijt en u bent het lachertje van de Amsterdamse grachtengordel en ver daarbuiten.
2 - u beveelt dit manuscript aan bij een uitgever met diepe zakken en een hoop onbedrukt papier in het magazijn. Uw faam zal tot grote hoogte stijgen en 'tout' Amsterdam zal zich jaloers afvragen waar die duivelse Sebes toch elke keer dat literaire talent vandaan haalt. Een pensioen in weelde lonkt u.
Uiteraard is aan u de keuze,

met vriendelijke groet,


Michiel Cobben.

4 opmerkingen:

  1. Ach weet je Chiel, wagen, winnen etc. Hier wachten we in spanning mee af.
    En GEFELICITEERD met het boek, ik heb er een stuk of wat besteld als relatiegeschenk van mijn vertaalbedrijfje. En in LVH leggen we er steeds een neer voor de klanten toch? Of twee?
    XX B

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte! Het moet voelen als een duif die een ei heeft gelegd. Het briefje is prima. Sebes moet wel gek zijn als hij hier geen goede keuze weet te maken.
    gr jpuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chiel, er is nog een derde optie: Sebes zit in Zuid-Spanje, waar het 40 graden is, en overlijdt, of beweert bij thuiskomst manuscript noch brief ontvangen te hebben. Hoedanook: gefeliciteerd. Een mijlpaal inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank, dank driewerf dank voor jullie gelukwensen. Ook namens A. die zenuwachtig vroeg wat mijn volgende project wordt.
    'Nog een boek,' zei ik.

    Kan ik bij een van jullie logeren?

    BeantwoordenVerwijderen